Lekcja 10c
Komentarze: 0
Procesy wartościowania osób, zdarzeń, zjawisk są dokonywane na bazie danych standardów ocen i wchodzą w skład osobowości – czyli systemu regulującego stosunki jednostki z otoczeniem. Jedną z koncepcji wyjaśniających ten proces jest teoria kontroli wzmocnień. Inną technika jest koncepcja stylów wyjaśniania zdarzeń pozytywnych i negatywnych Seligmana. W tym ujęciu reakcje emocjonalne osoby oraz jej zachowanie są uwarunkowane przekonaniami człowieka, o tym konkretnym zdarzeniu, o samym sobie i otaczającym nas świecie. Każdy z nas dysponuje zbiorem przekonań racjonalnych, które są pomocne w procesie przystosowania się, ale także posiada przekonania nieracjonalne, które wywołują emocje i utrudniają relacje celów. Osoba ludzka jest dodatkowo pod wpływem tzw. urojonych imperatywów, które powodują przesadne reagowanie na stres – zbytecznym lekiem czy depresją . Składają się na nie przekonania, że sukces należy odnieść we wszystkich dziedzinach życia, ze obowiązkiem istoty ludzkiej jest uzyskiwanie za wszelką cenę aprobaty i uznania ze strony otoczenia, iż każda zmiana jest zła. Takie właśnie przekonania decydują o jakości naszego życia, a stylu radzenia sobie w trudnej sytuacji. Na bazie tych przekonań wytwarza się styl funkcjonowania poznawczo emocjonalnego – jako optymistyczny lub pesymistyczny. U podłoza pesymistycznego lezą przekonania, że:
- niepowodzenia zdarzają się stale
- ich zasięg jest uniwersalny, czyli dotyczą wszystkich dziedzin życia
- odpowiedzialność za ich występowanie ponosimy sami
- pomyślne zdarzenia są tylko chwilowe
- ich zasięg jest ograniczony
- odpowiedzialność za nie przypisywana jest otoczeniu
Ludzie o tzw. Odporności osobowości to takie osoby, które wykazują wysoki stopień zaangażowania i kontroli . Stresory traktują jako wyzwanie. Poczucie koherencj określa się jako łatwe i deprywujące poczucie pewności, iż otaczający świat jest zrozumiały, przewidywalny i wytłumaczalny. Osoba taka, sądni że posiada środki, dzięki którym może aktywnie wpływać na sytuację. Napotykane wymagania są przez nią spostrzegane jako wyzwanie warte wysiłku i zaangażowania ( poczucie sensowności)’ Trzy kategorie oceny poznawczej Lazarusa i Falkmana kategorie oceny stresu jako: 1 zagrożenie, 2 wyzwanie, 3 krzywdy/straty. Dostrzegamy tu wielkość , zaangażowanie i różne możliwości interpretowane. Takie koncepcje pozwalają nam wyjaśnić a) dlaczego różni ludzie spostrzegają tą samą sytuację w odmienny sposób, b) dlaczego ten sam człowiek różne sytuacje postrzega podobnie.
W ramach oceny poznawczej osoba musi dokonać integracji trzech obszarów:
1. Wymagań sytuacyjnych
2. Posiadanych przez jednostkę zasobów
3. Osobistych interesów podmiotu
Jest to proces, gdzie bardziej lub mniej świadomie odpowiadamy na pytania:
- Czego ja chcę? ( dążenia, cele bezpośrednie i długofalowe)
- Co muszę ? ( czego wymaga sytuacja, jakie stawia ona wymagania)
- Co mogę? ( jakimi środkami i zasobami wewnętrznymi i zewnętrznymi dysponuję wobec takiego układu czynników)
Później uruchamia się proces oceny dokonań ; - w jakiej mierze wymagania zostały zrealizowane, cele osiągnięte oraz jak wykorzystano własne możliwości. Jest to ocena efektywności procesu radzenia sobie. Od takiej efektywności zależy zdrowie somatyczne, psychiczne i społeczne.
Wg. modelu uwarunkowania sytuacji dyspozycyjnej oceny poznawczej Wrześniewskiego, przyjmuje się, że ocena poznawcza danej sytuacji zależy zarówno od cech tej sytuacji, jak i od tła wydazenia oraz od trwałych właściwości podmiotu i jego aktualnego stanu psychofizycznego
Dodaj komentarz