paź 09 2014

Lekcja 10d


Komentarze: 0

 Po pierwsze możemy oddzielić czynniki, które są zależne od nas, od tych na które nie mamy wpływu. Istnienie tej drugiej kategorii trzeba po prostu zaakceptować, natomiast pierwszej możemy zmienić. Badania eksperymentalne pouczają nas, w jaki sposób można ograniczać negatywne skutki silnego stresu, co jest szczególnie ważne np. dla osób pracujących w wyjątkowo niebezpiecznych zawodach. Do przetrwania stresu można przygotować się poznawczo. Doświadczenie

W pewnym eksperymencie osoby badane oglądały ten sam film zaopatrzony w trzy odmienne ścieżki dźwiękowe: - jedną z komentarzem „niebezpiecznym”, podkreślającym napięcie, - drugą z komentarzem ukrywającym niebezpieczeństwa, - ostatnią opatrzoną tekstem intelektualizującą zagrożenie. Okazało się, że poziom pobudzenia fizjologicznego osób badanych była odmienna – najwyższy przy niebezpiecznej ścieżce dźwiękowej, a niższe w obu pozostałych.

Badania wykazują, że w pewnych okolicznościach zbyt mały strach, może mieć równie zły wpływ na zdrowie, jak strach zbyt duży.

Strach nie zawsze działa w stresie korzystnie, nie zawsze pobudza do działania . Osoby najbardziej narażone na dany problem unikają aktywnie wszystkich akcji prewencyjnych z informacji na jego temat. Próbują one zachować złudzenie swego bezpieczeństwa. Na tym polega wg. Melloa różnica między informacją a sprawczą mocą świadomości. Ta świadomość jest decydująca w takich przypadkach. Nałogowy palacz mówi „- Mówią, że palenie zabija, ale spójrz na starożytnych Egipcjan, wszyscy nie żyją, a nikt z nich nie palił.”

Aby ostrzeżenia  wywołujące stres miały się okazać skuteczne, muszą zostać spełnione jeszcze dodatkowe warunki. Te przekazy powinny zmieniać ogólne postawy wobec zdrowia i działań prozdrowotnych, jak również powinny dostarczać wyrażanych wskazówek dotyczących działań. Sytuacje społeczne mają potencjalnie łatwo stawać się sytuacjami trudnymi. Są one znacznie bardziej wieloznaczne, niż inne – mają złożoną strukturę, bardzo trudno poddają się obiektywnym regułom wnioskowania.

Obiekty społeczne – po prostu inni ludzie stanowią część  tych sytuacji -  są aktywne oraz autonomiczne w swych działaniach wobec podmiotu sytuacji. Są oni ważni dla podmiotu.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz