Lekcja 16a
Komentarze: 2
Ludzie, którzy sadzą, ze wyniki tj. sukces i niepowodzenie, nagroda i kara zależą od zewnętrznych sił na które oni sami nie maja wpływu – to tzw. „radarowcy” „Kiedy wzmocnienie jest spostrzegane jako następstwo podjętego przez niego działania, lecz jednocześnie nie będzie konsekwencją wyłącznie tego działania, wówczas w naszej kulturze jest to na ogół spostrzegane jako rezultat szczęścia, szansy losu lub jako pozostające pod kontrolą innych, posiadających władzę albo jako nieprzewidywalne z powodu wielkiej złożoności otaczających jednostkę sił” (Rotter) Na wykształcenie się poczucia umiejscowienia kontroli (wewnątrz- i zewnątrz sterownej) podstawowy wpływ ma określony typ wychowania w rodzinie. Rozwój osób zewnątrz sterownych przebiegał przy braku spójności zachowań rodzica, braku jasności i konsekwencji w formułowaniu zadań, ograniczeń i ich skutków. /Taki sposób wychowania, który uniemożliwia dziecku osiągnięcie psychicznej samodzielności poprzez tłumienie jej wszystkich przejawów, jest w istocie „zgubny dla potomka” /. Tłumienie może przybrać dwie różne formy: 1 Z jednej strony może polegać na stosowaniu i nadzorowaniu dziecka we wszystkich najbłahszych nawet sprawach. 2 Z drugiej strony może pojawić się postępowanie polegające na spełnieniu wszystkich pragnień czyli zachcianek dziecka. Są takie matki (czasem i babcie), które nieustannie czujnym okiem śledzą swoje dziecko, ciągle ostrzegają i nakazują. Wszelkie reguły mogą stać się skuteczne, gdy będą nieliczne i ważne (zrozumiałe, zasadne i wynegocjowane). Drugi sposób jest bardziej zawoalowany, subtelny lecz szkodliwy. Spełnianie zachcianek dają samym dorosłym różnorodną satysfakcję. Stosowanie takiego sposobu jest egoistyczne. Ludzie nie wiedzą, że to też był ich problem, a dziecko nie ma z tym nic wspólnego … Natomiast cieszą się, że dziecko jest zadowolone, że deklaruje sympatię do nich. Zjawisko to występuje głównie u osób dobrze sytuowanych, które deklarują się swoimi możliwościami materialnymi i na nich opierają poczucie własnej wartości. Konsekwencje takiego postępowania są dla takiego dziecka w dalszym rozwoju poważne. Pojawia się niechęć do podejmowania własnych wysiłków. Wszystko czego dziecko chce przychodzi do niego w gotowej postaci, bez aktywności z jego strony. / Dziecko takie nie ma szansy na zaobserwowanie związku: zachowanie – jego konsekwencja, niezbędnego dla wytworzenia w sobie wewnętrznego poczucia kontroli/.Jedyne czego dziecko to może się nauczyć to wymuszania, wyłudzania, manipulowania otoczeniem. Takie dziecko jest absolutnie „ofiarą” niemądrych dorosłych, ale – mimo tego – staje się osoba niesympatyczną, wyrachowana, motywowana wyłącznie materialnie, niezdolną do odczuwania głębokich uczuć, do okazywania bezinteresowności i bezwarunkowej miłości. Nauczono je kochać za coś. Nierzadko dzieci takie wyrastają na sprytne gapy –są skrajnie ograniczone. /Doskonale rozumieją, ze inni cos robią aby uzyskać określone rezultaty, ale przecież to inni, nie oni/. Odzyskują pewność siebie i pełną równowagę dopiero wtedy, gdy znajdą kogoś na kim będą mogli się oprzeć. Poza stylem wychowania, na wytworzenie się zewnątrzsterownośi maja wpływ i inne czynniki /Dzieci urodzone w dalszej kolejności, niezależnie od płci, częściej prezentują w życiu poczucie kontroli zewnętrznej/, gdyż dłużej i intensywniej niż pierwsze były traktowane i ochraniane jako malutkie i nieodpowiedzialne. Modyfikująco na poczucie kontroli ma pobyt w więzieniu: na początku odbywania kary pozbawienia wolności rośnie zewnątrz sterowność, potem wraca do stanu przeciętnego, a pod koniec pobytu w więzieniu – znów wzrasta. Na początku tej sytuacji i na jej końcu rośnie niepewność i lęk. U grup z niższej klasy społecznej szanse na wzrost kontroli zewnętrznej są większe. Kontrola zewnętrzna rośnie wraz ze wzrostem niepewności, nieokreśloności i przekonaniu o braku możliwości wywierania wpływu i kontrolowania otoczenia w sensie obiektywnym. Badania wykazały tez związek poczucia umiejscowienia kontroli zewnętrznej z obserwowanymi wydarzeniami społeczno- politycznymi, tymi, które SA od nas niezależne ale zagrażające nam w dalszej perspektywie. Poczucie kontroli „radarowca” wzmagane jest zjawiskiem przedłużającej się zależności emocjonalnej, społecznej i materialnej osób młodych i od ich rodzin pierwotnych. Utrudnia ono dostrzeganie związku własnych działań z ich konsekwencjami.
Ćwiczenie 1
Zaplanuj i przeprowadź mini badanie związku kolejności urodzenia z umiejscowieniem kontroli. Wybierz ze swojego otoczenia po trzy osoby reprezentujące skrajne nastawienia wobec spostrzegania źródeł kontroli wzmocnień. Zapytaj w jakiej kolejności przyszły na świat. Zaobserwuj czy dostrzegasz jakieś prawidłowości?, Jakie są Twoje wnioski?, Jaką liczbę osób należałoby zbadać, aby móc uogólnić wyniki?
niezły wpis pozdrawiam
bardzo dobry artykuł. Pozdro
Dodaj komentarz