kwi 09 2015

Lekcja 23d


Komentarze: 0

 Do zachowań antyspołecznych ludzie stają się zdolni w warunkach dehumanizacji. Jest to proces w wyniku,  którego przestajemy spostrzegać innych jako nam podobnych; patrzymy na innych jako na osoby bez myśli, uczuć, pragnień i celów podobnych do naszego. Dopiero wtedy jesteśmy w stanie skrzywdzić każdego nie ponosząc kosztów emocjonalnych.  Stosunki humanistyczne JA – TY, de humanitarne JA – TO. Dehumanizacja służy specyficznej ochronie osoby przed wpływem emocji, które mogą zakłócić jej sprawne działanie. Jeśli traktujemy osoby jako bezmyślne stworzenia, których uczucia … nie istnieją, jest nam łatwiej je wykorzystać, ignorować albo nawet unicestwić. Dehumanizacja stwarza stałe zagrożenie dla podstawowych zasad sprawiedliwości społecznej i ludzkiej godności. Wówczas, gdy jakaś grupa społeczna dąży do unicestwienia innej, wytwarza obraz anonimowej, często odrażającej zbiorowości pozbawionej cech ludzkich. Dehumanizacja może być : - narzucona społecznie, - stosowana w samoobronie, -  stosowana rozmyślnie do gratyfikacji jednostki, - zracjonalizowania, jako konieczny środek do uzyskania pewnego celu ważnego społecznie i wartościowego. Proces dehumanizacji narzuconej społecznie może pojawić się w pracy zawodowej, wówczas gdy: - sam charakter pracy pozbawia cech ludzkich osobę pracującą, -  praca wymusza na jednostce dehumanizowanie innych osób. Do drugiego typu dehumanizacji dochodzi, gdy instytucja jest zmuszona szybko i sprawnie pokierować ludzkim tłumem, „załatwić” dużą liczbę osób i na dodatek dobrze kontrolować cały ten proces. Dehumanizacja może być też zastosowana w samoobronie. Podczas pracy w służbie zdrowia, zajęć mających na celu zaofiarowanie różnych usług bywa, że nasze obserwacje i działania skłaniają nas do bardzo intensywnych przeżyć emocjonalnych związanych ze współodczuwaniem oraz z łamaniem tabu ( nietykalność ciała, nagość, sfery prywatne i intymne). Wtedy człowiek wytwarza mechanizmy obronne: traktuje problem bezosobowo ( lekarz operuje narząd, nie człowieka). Dehumanizację można potraktować jako środek do osiągnięcia społecznie akceptowanego, wartościowego celu – w imię jakiejś wielkiej sprawy. Zjawisko dehumanizacji zachodzi dzięki mechanizmom takim jak:  - nadawanie etykiety, stosowanie języka deprecjonującego osoby i czynności, depersonalizującego ludzi ( zabijać – likwidować, osoba – półgłówek), - intelektualizacja, próby rozumowego uzasadnienia dla naszych głęboko ukrytych emocji wstydu, lęku, gniewu, winy; -  izolowanie, oddzielenie poglądów, postaw działań od siebie; -  izolowanie się poprzez zachowanie dużego dystansu fizycznego wobec „ofiar”; - dyfuzja odpowiedzialności, zachodzi w obecności grupy wobec jakiegoś zjawiska, gdzie każdy osobiście czułby przymus zareagowania, a w grupie jest z tego zwolniony; - poparcie w grupie wobec zachowań dehumanizujących; - zdolność do żartowania i śmiania się.

Grupy można uczyć agresji i potęgować ją. Agresję można ujmować na wiele sposobów: jako wrodzony instynkt, jako skutek frustracji, może być też efektem społecznego uczenia się, modelowania. Agresja jest: - prospołeczna, do celów akceptowanych społecznie (pościg za mordercą) – antyspołeczna (kradzież, rozbój), - aspołeczna, przeciw normie grupowej. Ze względu na obiekt : - skierowana na ludzi, - przedmioty, - samego siebie. Ze względu na formy ekspansji uczuć agresywnych : - czynną, - słowną, - wyobrażeniową. Celem agresji jest świadome, zamierzone wyrządzenie krzywdy. Nie jest więc formą agresji obrona – niedopuszczanie do tego, by ktoś inny mnie zranił. Nie jest też agresją obrona własnych przekonań, postaw, wartości. Obrona łatwo może przerodzić się w atak. Agresji towarzyszą zdecydowane ruchy, pełne energii czyny, są one szybkie i mają dużą siłę.  Istnieje tez i świadome zadawania bólu fizycznego i psychicznego  w sposób .. delikatny i wyrafinowany. Agresja interpersonalna polega na wzajemnej prowokacji, eskalacji i konfrontacji; prowadzi to do przemocy. Większość ofiar zna osobiście swoich napastników, a najczęściej jest z nimi spokrewniona. Maltretowane dzieci są dziećmi maltretowanych rodziców

W tym miejscu powinien być przeprowadzony test od lekcji 1. Taka powtórka całości, by można było przejść do dalszych zagadnień. To już zależy od Państwa, czy mam podać pytania do testu i odpowiedzi . Pozdrawiam.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz