Archiwum 20 października 2015


paź 20 2015 Lekcja 41c
Komentarze: 0

Realizm w postrzeganiu i myśleniu także stanowi znane kryterium zdrowia psychicznego. Rozstrzyganie o prawdziwości czy realistyczności czyichś sądów wymagałoby wyboru punktu widzenia, który jest arbitralny. Gdyby zaś usunąć tą arbitralność to powrócilibyśmy do kryteriów powszechności sądów. Doprowadziłoby to do braku jakichkolwiek różnic między ludźmi pod tym względem. Realizm w myśleniu stałby się więc myśleniem zgodnym z dominującymi i obowiązującymi wzorami reagowania umysłowego. Powszechnie uważa się, że zdolność do realizacji celów życiowych, także jest kryterium zdrowia. Ważne jest uświadomienie sobie możliwości wystąpienia konfliktu między wartościami: z jednej strony mamy zdrowie jednostki, a z drugiej wartości społeczne, bądź nawet indywidualne cele i hierarchie wartości diagnosty. Lekarz nie może być arbitrem w kwestiach moralnych, religijnych, filozoficznych i etycznych. Ustalenie pojęcia zdrowia psychicznego to ustalenie pewnej normy, co wiąże się z przyjęciem, ze określony stan jest wyraźnie pożądany. Można także odnieść model zdrowia psychicznego do pojęcia szczęścia.. W. Tatarkiewicz " Poczucie szczęścia jest objawem zdrowia psychicznego, naturalnym choć nie zawsze możliwym. A zdrowie jest warunkiem szczęścia, istotnym choć nie jedynym". Co prawda potrzebna jest nam wiara i nadzieja na powodzenie naszych zamierzeń ale szczęście jest przeżyciem, które osiągamy, gdy wogóle nie stanowiło ono celu naszych działań. Było rodzajem niespodzianki od życia

Ćwiczenie

Opisz autentyczny bądź fikcyjny przypadek osoby, która będąc szczęśliwa, zamknęła się na potrzeby innych, nawet bliskich osób. Spróbuj odpowiedzieć skąd wzieła się taka właśnie reakcja?, jakie jej skutki?, czy udało się doprowadzić ją do postawy większej otwartości, wrażliwości na ból

Pojawia się tu jeszcze problem poczucia trwałości szczęścia - ulotności tego stanu wewnętrznego. Życie jest naszym podstawowym zajęciem. To prawda, że tęsknota i nienasycenie porywają nas do czynu, angażują, wyzwalają aktywność, lecz żyjemy przede wszystkim TU i TERAZ. Gdy robisz coś, nie czuj się czegokolwiek pozbawiony, czerp z tego doświadczenia pełnymi garściami. To też sposób na szczęście. Przeżycie radości i szczęścia wzmagają zdrowie psychiczne oraz służą formowaniu go na wyższych poziomach:  

- gdy przynoszą potwierdzenie słuszności wyboru hierarchii wartości i są sprawdzianem jej autentyzm

- spełniają tę rolę, o ile są wynikiem realizacji ja - inny człowiek, wzajemnie na siebie ukierunkowanej, relacji, która przewycięża osamotnienie

- partnerstwo w dążeniu do urzeczywistnienia wyższych wartości przynosi trwałą radość i szczęście stymulujące zdrowie psychiczne. 

Podsumowanie ujęć zdrowia

- brak zaburzeń psychicznych,

- stan integracji struktur i funkcji psychicznych ( harmonia wewnętrzna)

- działanie psychiki pod kontrolą funkcji rzeczywistości

- stan równowagi psychicznej

- zdolność działania produktywnego i efektoywnego

- wyraz sprawności zespołowej podstawowych funkcji psychicznych

- zdolność do harmonijnego współżycia z otoczeniem i do przekszta.łcania tego otoczenia

- zdolność przystosowania do zmieniających się warunków życia

Pełny dobrostan fizyczny, umysłowy i społeczny

- zdolność do wielopoziomowego i wielopłaszczyznowego rozwoju psychicznego

Kilka definicji " normalności"

Normalnt to optymalny jak najlepiej funkcjonujący, aktywny, nastawiony na poznanie i samoudoskonalający się system, który zmierza do coraz efektywniejszego rozwiązania problemów

Normalność to zmierzanie do maksymalnego rozwoju, wzrostu i zmian przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka uszkodzenia lub odchylenia

 

Osobowość normalna to samoorganizujący się, samoróżnicujący, samokonstruujący otwarty system o wysokim stopniu skomplikowania, powstający w stanie dynamicznej równowagi i cechujący się spontaniczną aktywnością

paź 20 2015 Lekcja 41b
Komentarze: 0

Ćwiczenie

Podaj przykłady występowania pojedyńczych objawów, charakterystycznych dla chorób psychicznych u osób funkcjonujących, Twoim zdaniem, całkowicie normalnie. Pomyśl o konsekwencjach głodu, braku snu, długotrwałego zmęczenia, działania silnych emocji. Pamiętaj, że takie symptomy nie muszą mieć jasnego i łatwego do uchwycenia czynnika przyczynowego. 

Najzabawniejszym i najmniej dojrzałym  podejściem do choroby jest definiowanie osoby chorej... jako kogoś, kto jest leczony. Nie można utożsamiać tego, co zdrowe, z tym, co pozytywne społecznie. Chory pacjent zdrowieje, gdy upodabnia się do swego otoczenia i ma możliwość podjęcia funkcji społecznych. "Będziemy nazywać normalnymi fakty posiadające formy najpowszechniejsze - inne nazwiemy chorobowymi albo patologicznymi" ( E. Durkheim) Oto " korzenie" roli, jaką pojęcie zdrowia pełni w kulturze. W takim ujęciu NORMALNE jest zabijanie na wojnie, śmierć w czasie epidemii, rozwody, przemoc.

Čwiczenie

Sporządź zestaw zjawisk i zachowań, które często występują w Twoim otoczeniu - ale których nie chcesz zaakceptować jako normarywnych, właściwych w sensie konwencjonalnym jak i idealnym. Opisz takie zachowania, które budzą Twoją niechęć, a stały się już powszechne. Zastanów się, czy Twoje stanowisko jest typowe, czy też jesteś w nim osamotniony?, Dlaczego zjawiska te utrwalają się?, Jak można im przeciwdziałać?. Czego nowego dowiedziałeś się o sobie wykonując to ćwiczenie

" Zdrowie psychiczne" to taki stan wewnętrzny człowieka, który pozwala mu zachować się zgodnie z wzorami zachowań większości, więc średnio , przeciętnie. W praktyce najczęściej spotykane zachowanie jest zachowaniem konformistycznym społecznie i dlatego kryterium statystyczne może się łatwo przekształcić w kryterium obyczajowego konfornizmu. Im bliżej przeciętnej statystycznej znajduje się charakterystyka danej osobowości - tym osobowość ta jest bardziej zdrowa. Każdy człowiek jest pod pewnymi względami typowy statystycznie, a pod innymi - zupełnie wyjątkowy. W tym ujęciu ZDROWIE to coś w rodzaju zdolności do przetrwania. Przy kulturowym odniesieniu kryteriów zdrowia uzewnętrznia się ich ideologiczne oblicze, ich związek z określonymi i arbitralnymi wartościami. Koncepcja zdrowia może więc przekształcić się w narzucenie standardów dominujących w kulturze grup społecznych i wartości osobistych diagnosty, który sam może zmieniać pewne znaczenia pojęć i ich oceny.

Ćwiczenie

Podaj przykłady historyczne, literackie czy też z życia na temat nadużywania diagnozy psychiatrycznej orzekającej o istnieniu choroby u osób nie cierpiących na żadne zaburzenie. Wysuń wnioski: w jaki sposób było to możliwe?, co trzebabyło zrobić aby przeciwdziałać temu? Kto jest szczególnie narażony na takie niebezpieczeństwo?

Są też koncepcje, które stosują w podejściu do zdrowia psychicznego kryterium samoaktualizacji i pełnego rozwoju osobowości