Archiwum kwiecień 2015, strona 4


kwi 13 2015 Lekcja 26a
Komentarze: 0

 Wolimy pięknych, bo stereotypowo wydaje nam się, że to, co dobre, jest piękne. Jest to szczególnie ważne na początku trwania związku. Wybieramy zdolnych oraz kompetentnych, ale niezbyt podobają nam się nieomylni; większa sympatią darzymy ludzi, którzy potrafią czasem okazać zwyczajną, pospolitą słabość, niż tych, którzy prezentują się jako nieskazitelni, doskonali. Zabawne jest, że popełnienie gafy zwiększa atrakcyjność osoby zdolnej, ale zmniejsza atrakcyjność przeciętnego.. Miłość często jest jedynie korzystną wymianą między dwojgiem ludzi, którzy uzyskują większość tego, czego mogą oczekiwać, biorąc pod uwagę ich wartość na rynku osobowości. Ludzie skłonni są robić coś, co spotyka się z pozytywnym wzmocnieniem, zaś unikać zachowań, za które otrzymają kary. To podstawowe stwierdzenie rozwijane jest w teorii słuszności. Dowiadujemy się z jej ustaleń, iż wszyscy staramy się osiągnąć jak najkorzystniejsze dla nas wyniki, ponosząc minimalne koszty.

Ćwiczenie

 Zrób bilans zysków i strat. Zastanów się, jakie pozytywy i jakie negatywy wiążą się dla każdej z osób pozostających ze sobą w realnym związku z faktem istnienia tejże relacji. Co zyskuje i „czym płaci” każda z tych osób?

Zgodnie z teorią słuszności określony związek utrzyma się jedynie wówczas, gdy bilans jest pozytywny dla obu uczestników relacji. Każdy powinien czerpać z tego związku jak największe nagrody przy minimalnych kosztach osobistych. Okazuje się, że dla pary ludzi odmiennej płci osiągnięcie szczęścia jest możliwe, gdy utrzymują oni tak zwany związek zrównoważony, to jest taki, w którym wymiana kosztów jest sprawiedliwa. Inaczej mówiąc, dobrze czujemy się w związku, jeżeli każdy uzyskuje równe korzyści. Badania nad atrakcyjnością wykazują, ze ludzie wysoce atrakcyjni społecznie to osoby, które są atrakcyjne fizycznie, inteligentne, zamożne. Teoria mówi, że osoby atrakcyjne powinny poszukiwać partnerów o podobnych cechach, zaś osoby o niższej atrakcyjności społecznej winny nawiązywać związki z ludźmi odpowiadającymi im pod względem wspomnianych cech. Według teorii zyskiwania i utraty lubimy osoby, które w kontakcie z nami prezentują wobec nas coraz większe uznanie i zachwyt. Chodzi tu o rolę zmiany sposobu oceniania nas przez druga osobę. Właśnie ta zmiana jest istotna i decydująca o większej sympatii. Nie jest tak ważne, że ktoś nas lubi, ceni i szanuje; ważniejsze jest, iż ktoś nas właśnie polubił i jego emocje oraz oceny zmieniają się na korzyść(to sytuacja zyskiwania). Podobnie nie znosimy osoby, w której oczach wydajemy się coraz gorsi, natomiast mniejsze negatywne emocje wykazujemy wobec osoby, która nie darzyła nas sympatia od wieków (sytuacja straty).

Ćwiczenie

Podaj kilka przykładów z Twoich relacji międzyludzkich, w których: - utrzymuje się ten sam stosunek do Ciebie,- stosunek do Ciebie wyraźnie się zmienił. Spróbuj określić kto ponosi odpowiedzialność

Stałe opinie na swój temat przypisujemy najczęściej innym, a ich zmiany – sobie. Dodatkowo działa tu lęk. Ktoś, kto pierwotnie się niepokoił, wyrażając swoja akceptację, redukuje wstępny lęk; ktoś kto był bezpieczny i teraz negatywnie nas opiniuje, staje się groźny, ponieważ ten lęk budzi.  Role podobieństwa i komplementarności to  wyznaczniki wzajemnej atrakcyjności. Lubimy tych, którzy są do nas podobni, szczególnie w zakresie postaw, upodobań. Jesteśmy także dla nich bardziej atrakcyjni. Podobieństwo jest źródłem wzmocnienia. Osoby podobne do nas dostarczają nam informacji o naszych zdolnościach, emocjach, postawach. Komplementarność jest uzupełnieniem się potrzeb czy typów osobowości albo tez stylu funkcjonowania. Ona też może być powodem atrakcyjności interpersonalnej. Przykładem jest związek osoby dominującej i przyporządkowanej. Najbardziej prawdopodobne jest, iż w różnych okresach tworzenia i trwania związku interpersonalnego dwojga ludzi płci przeciwnej różne czynniki maja inne znaczenie dla atrakcyjności. Podobieństwo postaw, naczelnych wartości człowieka, zasad moralnych jest decydujące dla pierwszej fazy budowania związku. W późniejszym okresie ważniejsza wydaje się komplementarność potrzeb, której istnienie rokuje nadzieję na utrzymanie związku przez długi czas.

kwi 13 2015 Lekcja 26
Komentarze: 0

 Rola partnera życiowego, to rola osoby, która pozostaje w bliskiej relacji z inną.  Warunkiem określenia tym mianem jest :

- Różnica płci,

-  Osoby bez związku pokrewieństwa,

-  Prokreacja -  ale wiele par nie pragnie, lub bardzo pragnie i nie może  - czasem te pary nie stanowią pary dłużej

-  Czasowość

- Stałość związku w ciągu życia

- Wyłączność relacji w określonym momencie czasowym

-  Wierność

- Perspektywa prawno-socjologiczna

- Pryzmat sakramentu określonej religii

- Wspólne gospodarstwo

- Obowiązki wobec ewentualnych potomków

Wszystkie powyższe kryteria pozwalają na określenie w sposób jawny i ważny roli partnera życiowego nie maja waloru systematyzacji i uporządkowania; bardziej ukazują normę socjologiczną. Ale nie decyduje to o jakości związku. Piękno związku i jego specyfika budują się na bazie wielu ulotnych elementów składowych. Są to: miłość wzajemna, współodpowiedzialność, intymność, zaufanie, wspieranie, wzajemność, cierpliwość, wyrozumiałość, tolerancja, ekspresja emocjonalna i otwartość, działanie na rzecz dobra obojga,  komunikacyjne partnerstwo, równość (ale nie jednakowość), szacunek wobec indywidualności,  negocjowanie w uzgodnieniu celów, konstruktywne rozwiązywanie problemów.

Ćwiczenie

Spróbuj uświadomić sobie, jakie warunki, Twoim zdaniem, powinna spełniać para osób, aby można było określić ich mianem pary idealnej. Jeżeli chcesz zapytaj także i innych, porównaj.

Problemy dotyczą np.

- podjęcia roli partnera

- formułowania wobec siebie i partnera niejasnych lub sprzecznych oczekiwań

- kłopotów z utrzymaniem związku

- trudności z pogodzeniem wymogów tej roli z wypełnianiem innych ról społecznych

Swoboda działania i odpowiedzialność zaczynają stawać się realną możliwością dopiero wówczas, gdy uświadomimy sobie i zrozumiemy nasze postawy życiowe, gry, nasze ograniczenia wynikające z historii dotychczasowego życia. Dopóki jesteśmy ograniczeni przez niejasną i nieuświadomioną przeszłość, nie będziemy w stanie w sposób dowolny i swobodny reagować na potrzeby i aspiracje innych osób, z którymi pozostajemy w związkach obecnie. Jeżeli mówimy, że jesteśmy wolni, oznacza to, że wiemy co robimy. Małżeństwo jest najbardziej skomplikowanym związkiem międzyludzkim. Może ono wyzwalać skrajne emocje. Często zaczyna się od wyznań o najwyższym szczęściu. Kończy się czasem na obojętnym, prawnym wykreśleniu z życia. Bywa też pełne psychicznego okrucieństwa albo nudy i obojętności.

kwi 09 2015 Lekcja 23d
Komentarze: 0

 Do zachowań antyspołecznych ludzie stają się zdolni w warunkach dehumanizacji. Jest to proces w wyniku,  którego przestajemy spostrzegać innych jako nam podobnych; patrzymy na innych jako na osoby bez myśli, uczuć, pragnień i celów podobnych do naszego. Dopiero wtedy jesteśmy w stanie skrzywdzić każdego nie ponosząc kosztów emocjonalnych.  Stosunki humanistyczne JA – TY, de humanitarne JA – TO. Dehumanizacja służy specyficznej ochronie osoby przed wpływem emocji, które mogą zakłócić jej sprawne działanie. Jeśli traktujemy osoby jako bezmyślne stworzenia, których uczucia … nie istnieją, jest nam łatwiej je wykorzystać, ignorować albo nawet unicestwić. Dehumanizacja stwarza stałe zagrożenie dla podstawowych zasad sprawiedliwości społecznej i ludzkiej godności. Wówczas, gdy jakaś grupa społeczna dąży do unicestwienia innej, wytwarza obraz anonimowej, często odrażającej zbiorowości pozbawionej cech ludzkich. Dehumanizacja może być : - narzucona społecznie, - stosowana w samoobronie, -  stosowana rozmyślnie do gratyfikacji jednostki, - zracjonalizowania, jako konieczny środek do uzyskania pewnego celu ważnego społecznie i wartościowego. Proces dehumanizacji narzuconej społecznie może pojawić się w pracy zawodowej, wówczas gdy: - sam charakter pracy pozbawia cech ludzkich osobę pracującą, -  praca wymusza na jednostce dehumanizowanie innych osób. Do drugiego typu dehumanizacji dochodzi, gdy instytucja jest zmuszona szybko i sprawnie pokierować ludzkim tłumem, „załatwić” dużą liczbę osób i na dodatek dobrze kontrolować cały ten proces. Dehumanizacja może być też zastosowana w samoobronie. Podczas pracy w służbie zdrowia, zajęć mających na celu zaofiarowanie różnych usług bywa, że nasze obserwacje i działania skłaniają nas do bardzo intensywnych przeżyć emocjonalnych związanych ze współodczuwaniem oraz z łamaniem tabu ( nietykalność ciała, nagość, sfery prywatne i intymne). Wtedy człowiek wytwarza mechanizmy obronne: traktuje problem bezosobowo ( lekarz operuje narząd, nie człowieka). Dehumanizację można potraktować jako środek do osiągnięcia społecznie akceptowanego, wartościowego celu – w imię jakiejś wielkiej sprawy. Zjawisko dehumanizacji zachodzi dzięki mechanizmom takim jak:  - nadawanie etykiety, stosowanie języka deprecjonującego osoby i czynności, depersonalizującego ludzi ( zabijać – likwidować, osoba – półgłówek), - intelektualizacja, próby rozumowego uzasadnienia dla naszych głęboko ukrytych emocji wstydu, lęku, gniewu, winy; -  izolowanie, oddzielenie poglądów, postaw działań od siebie; -  izolowanie się poprzez zachowanie dużego dystansu fizycznego wobec „ofiar”; - dyfuzja odpowiedzialności, zachodzi w obecności grupy wobec jakiegoś zjawiska, gdzie każdy osobiście czułby przymus zareagowania, a w grupie jest z tego zwolniony; - poparcie w grupie wobec zachowań dehumanizujących; - zdolność do żartowania i śmiania się.

Grupy można uczyć agresji i potęgować ją. Agresję można ujmować na wiele sposobów: jako wrodzony instynkt, jako skutek frustracji, może być też efektem społecznego uczenia się, modelowania. Agresja jest: - prospołeczna, do celów akceptowanych społecznie (pościg za mordercą) – antyspołeczna (kradzież, rozbój), - aspołeczna, przeciw normie grupowej. Ze względu na obiekt : - skierowana na ludzi, - przedmioty, - samego siebie. Ze względu na formy ekspansji uczuć agresywnych : - czynną, - słowną, - wyobrażeniową. Celem agresji jest świadome, zamierzone wyrządzenie krzywdy. Nie jest więc formą agresji obrona – niedopuszczanie do tego, by ktoś inny mnie zranił. Nie jest też agresją obrona własnych przekonań, postaw, wartości. Obrona łatwo może przerodzić się w atak. Agresji towarzyszą zdecydowane ruchy, pełne energii czyny, są one szybkie i mają dużą siłę.  Istnieje tez i świadome zadawania bólu fizycznego i psychicznego  w sposób .. delikatny i wyrafinowany. Agresja interpersonalna polega na wzajemnej prowokacji, eskalacji i konfrontacji; prowadzi to do przemocy. Większość ofiar zna osobiście swoich napastników, a najczęściej jest z nimi spokrewniona. Maltretowane dzieci są dziećmi maltretowanych rodziców

W tym miejscu powinien być przeprowadzony test od lekcji 1. Taka powtórka całości, by można było przejść do dalszych zagadnień. To już zależy od Państwa, czy mam podać pytania do testu i odpowiedzi . Pozdrawiam.

kwi 08 2015 Lekcja 23c
Komentarze: 0

 Wszystkie błędy mogą wynikać z indywidualnych właściwości członków grupy, albo być efektem właściwości grupy. Duże znaczenie dla grupowego myślenia ma wysoka spójność. Gdy grupa jest spójna, jej członkowie pozytywnie ją wartościują, chcąc do niej należeć, wyrażają solidarność, wzajemną sympatię, lubią spotkania zadaniowe grupy. Spójność grupy, niestety obniża efektywność działania. Im większa spójność, tym większa szansa na pojawienie się błędów wynikających z syndromu myślenia grupowego.  Drugi czynnik wzmagający jego działanie wiąże się z wyzwalaniem konformizmu wobec norm grupowych. Jeżeli członek grupy nie stosuje się do jej norm wewnętrznych, grupa ma początkowo bardzo silne tendencje do „sprowadzenia go na prawidłową drogę”, lecz gdy te wysiłki okazują się nieskuteczne, odrzuca dewianta dla zachowania jedności grupy.  Zaobserwowano też tendencje do dehumanizowania grupy, z którymi walczy czy rywalizuje w postaci rozwijania stereotypowych wyobrażeń. Inne ważne zjawisko to tendencja do „przesunięcia ryzyka”. Polega ona na zastosowaniu bardziej ryzykownych decyzji od tych, które podjął by karzy uczestnik grupy w indywidualnych wyborach Myślenie grupowe odnosi się do spadku psychicznej efektywności, realizmu i osądu moralnego, spowodowanych wewnątrzgrupowymi naciskami. Symptom systemu grupowego wg. Janisa

1.       Iluzja wszechmocności czyli niezwyciężoności podzielana przez większość grupy stwarza przekonanie o sukcesie i skłania do podejmowania ryzyka.

2.       Obronna racjonalizacja działania, by pomijać ostrzeżenia nakłaniające do powtórnego rozpatrywania wątpliwości.

3.       Niekwestionowana wiara we wrodzoną moralność grupy. Skłania to do ignorowania w kategoriach moralnych możliwych konsekwencji decyzji.

4.       Stereotypowe wizerunki przeciwników jako złych i słabych.

5.       Bezpośredni nacisk na każdego uczestnika, który przedstawia argumenty przeciwko grupowym stereotypom.

6.       Autocenzura, której działanie polega na minimalizowaniu ról istniejących w nas kontrargumentów i wątpliwości.

7.       Iluzja jednomyślności wzmacniana przekonaniem, ze milczenie jest wyrazem zgody.

8.       Wyłonienie z grupy „stróżów poprawnego myślenia”, których zadaniem jest ochrona grupy przed dopływem niepomyślnych informacji.

Im częściej  te objawy się pojawiają tym gorsza jest jakość podejmowanych decyzji. Optymalny poziom funkcjonowania decyzyjnego wykazują grupy o umiarkowanej spójności. Jak można osiągnąć korzyści wynikające ze spójności, nie ponosząc strat z grupowego myślenia:

1.Lider powinien wzmacniać zachowania krytyczne, akceptować krytykę, co pozwala mu tłumić sprzeciw.

2.Lider powinien być bezstronny

3. Do pracy nad tym samym problemem powinno powołać kilka niezależnych grup i gryp oceniających

4. Grupa decyzyjna powinna okresowo dzielić się na podgrupy i pracować niezależnie.

5. Każdy członek grupy powinien dyskutować o problemie na zewnątrz grupy i badać reakcje osób na propozycje rozwiązania.

6.Powinno powoływać się niezależnych ekspertów>

7. Na spotkaniach grupy poświęconych alternatywnej ocenie rozwiązania, choć jeden członek powinien przyjąć stanowisko „adwokata diabła” – podając zręczne i trudne do obalenia argumenty przeciw obranej opcji

8. Należy poświęcić czas i uwagę problemom reakcji oraz intencji rywali. Np. technika psychodramy

9. po uzyskaniu względnej zgody na określone rozwiązanie należy odbyć jeszcze dodatkowe spotkanie poświęcone wyrażaniu wszystkich pozostałych wątpliwości.

 

kwi 07 2015 Lekcja 23b
Komentarze: 0

 Większość z nas bierze udział w jakiś grupach zabawowych: uprawiamy sport, tańczymy, śpiewamy, pomagamy innym. Każda grupa ma określoną niszę społeczną. Aktywność grupy określa charakter relacji międzyludzkich, który może być mniej lub bardziej intymny, współpracujący, rywalizujący. Spotkania posiadają swój naturalny rytm. Różnią się od przyjacielskich tym,  że ich członkowie są skoncentrowani na pojedynczej aktywności ( tenis, taniec) czy określonym zbiorze przekonań (religia, polityka). To co robią jest wspólne i bardzo ważne. Takie grupy nie są hermetyczne, bywają pozytywnie nastawione wobec innych grup, bywają hojne, są prowadzone niedemokratycznie. Skłaniają do integrowania się w imię wspólnego interesu, przewyższającego ich różnice.

Poza korzystnym dla nas skutkiem przynależności do różnych grup społecznych można zaobserwować sporo procesów negatywnych, uszkadzających, utrudniających nam sprawne funkcjonowanie. W grupach panuje znaczny nacisk na konformizm Jest to niezbędne ponieważ: pomaga realizować cele, umacniać całą grupę i rozwinąć słuszność oraz prawdziwość opinii. Normy są najsilniej działającym filtrem. Podobnie oddziaływają cele grupy:  - cel wyznacza oceną napływających informacji jako sprzyjające jego realizacji albo zagrażające mu, - cele indywidualne i grupowe pozostają w stosunku do siebie w określonej relacji, co wywiera wpływ na znaczenie danych. – cele wywierają wpływ na motywację jednostki, która jest znaczącym filtrem odbioru informacji. Strukturalne właściwości grupy są też silnymi filtrami informacji dotyczących świata społecznego, lecz wyciskającymi swoje piętno nawet na informacjach o świecie fizycznym. Im bardziej centralna pozycja w grupie, tym większa różnorodność, i ogólność  informacji otrzymywanych oraz większe oddziaływanie informacji wysyłanych. Im niższa pozycja w strukturach, tym silniejsza tendencja do naśladownictwa. Niektóre wpływy grupy na proces podejmowania racjonalnych decyzji uwidacznia się w tzw. syndromie grupowego myślenia.  W procesie obiegu informacji w grupie istnieje przynajmniej 6 typów defektów. Ich istnienie może prowadzić do powstania skrajnie błędnych decyzji. Aby w ogóle podjąć decyzję, i grupa, i sama jednostka powinny w ciągły sposób pobierać i weryfikować uzyskane informacje. I tu pojawiają się defekty :

1.       Ograniczenie dyskusji grypy do rozważania zaledwie kilku sposobów działania, bez dokonania przeglądu większej liczby alternatyw.

2.       Unikanie powtórnego analizowania tego sposobu, który był preferowany na początku przez większość, ponieważ nie zawierał ryzyka rzucającego się w oczy.

3.       Lekceważenie działań, które w fazie wstępnej zostały ocenione przez większość jako niezadawalające.

4.       Niekorzystanie z możliwości uzyskania opinii ekspertów

5.       Przeznaczenie małej ilości czasu na rozważanie działania czynników zakłócających realizacje wybranego działania

6.       Wykazywanie selektywnej tendencji w sposobie reagowania na faktyczne informacje i istotne sady ekspertów, lub krytyków spoza grupy.