Archiwum sierpień 2014, strona 3


sie 12 2014 zadanie9
Komentarze: 0

 Zadanie 9 Podaj dowolne ujęcie stresu

Stres jest nieswoistą reakcją organizmu na wszystkie stawiane mu zadania. Danie. Powoduje bodziec, na którego działanie jesteśmy narażeni, stawia naszemu organizmowi niepowtarzalne, swoiste żądanie przystosować. Powoduje jakiś rodzaj zakłóceń i zwiększa żądania przystosowania się. Żądanie jest nieswoiste, kiedy wymaga przystosowania się do zakłócenia bez względu na jego charakter. Istotą stresu wg. Solye jest to nieswoiste żądanie aktywności jako takiej.

sie 12 2014 Ćwiczenia6
Komentarze: 0

 Ćwiczenie

Spróbuj dokonać spisu krytycznych wydarzeń o największym wpływie na nasze życie, uporządkuj je zaczynając od tego, które wymusza największa zmianę, której najbardziej chciałbyś uniknać : 12 zadań. Uporządkuj i opracuj, zapytaj siebie dlaczego taj jest?

Ćwiczenie

Zaprojektuj scenariusz życia dla osoby, w Twojej konstrukcji psychologicznej, obfitujący w krytyczne wydarzeni życiowe. Z dużą liczbą prawdopodobnych „lęków” niech o ich realności decyduje Twoje przekonanie, że tyle mogłoby się przytrafić

sie 12 2014 Lekcja 6
Komentarze: 0

 Trud istnienia

:Dla zadań krytycznych przystosować się nie da, natomiast można i trzeba przystosować się do ich przykrych konsekwencji. Wydarzenia krytyczne definiowane są jako takie stresy, które w istotnej sposób wpływają na kierunek i dalszy przebieg naszego życia ( skala wielkości stresu w jednostkach zmian życiowych LCF0. Na odczuwanie fizycznego bólu olbrzymi wpływ ma komponent emocjonalny. Małe dziecko odczuwa silniejszy ból gdy jest bite przez zagniewanego ojca ( dołącza się tu stres poczucia winy), nie gdy samo uderzy się mocno. Ból fizyczny odczuwamy przy dużej zmianie natężenia energii fizycznej, która jest zdolna uszkodzić żywe tkanki naszego ciała. Za odczuwanie bólu odpowiedzialne są niezróżnicowane wolne zakończenia nerwów rozsianych po całym ciele – system przewodzący impulsy bólowe. Aktywność ośrodkowego układu nerwowego stanowiąca pokazująca uwagi, pamięci o uprzednich odczuwaniach bólu. Sposób odczuwania bólu zależy od tego, jak się czujemy i jaka emocja nam towarzyszy, od tego na co zwracamy aktualnie uwagę, oraz od zapamiętywanych doznań i doświadczeń z podobnych sytuacji. „ Nie oceniajmy więc pochopnie osób na podstawie tego. Z jakich powodów cierpią i nie szacujmy wielkości stresu w oparciu o znaczenie i wielkość stresorów” człowiek przeżywający zdarzenie, które wyklucza lub hamuje możliwość osiągnięcia określonego celu, przechodzi proces uwolnienia się. W tym procesie nasze funkcjonowanie na płaszczyźnie poznawczej, emocjonalnej i w działaniu przebiega zgodnie z określonym i przewidywalnym porządkiem.. Na początku pojawia się wzrost  ożywienia starania, by osiągnąć cel stają się silniejsze lub gwałtowniejsze.  Wzrasta koncentracja uwagi. Jeśli nie osiągamy oczekiwanego rezultatu, narasta złość. Wchodzimy w fazę niezadowolenia lub buntu. Ta depresja stanowi naturalny element problemu uwolnienia się od podniet. . Gdy przywiązanie do podniety słabnie zmniejsza się popęd do osiągnięcia jej.

sie 11 2014 Ćwiczenie 5
Komentarze: 0

  Ćwiczenie5

Wybierz kogoś kogo znasz i na sytuacji ( lęku czy złościi) zapisz jego zachowanie wg. 1. Pracy narządów wewnętrznych oddech postawa ciała, barwa skóry, pocenie się, wielkość źrenic, bule i inne zachowania 2.napięcie mięśni, głos mimika ruch ciała, gesty. 3.doznania wewnętrzne -  emocje spontanicznej ,i te, które zostaje o nie zapytany. Czy udało Ci się odróżnić zjawisko obserwowane od własnej emocjonalnej interpretacji?

sie 10 2014 Lekcja 5 koniec
Komentarze: 0

 Cudze emocje wywołują nasze emocje. Badaczy stresu można podzielić na tzw. Dyspozycjonalistów zajmujących się zagadnieniami osobowościowych predyspozycji, a gw. indywidualnej odporności, oraz na „sytuacjonalistów” studiujących zewnętrzne źródła stresu. Oba podejścia są związane – niedokładnie.  Przyjęcie interaktywnego modelu stresu zmusza nas do ustalenia czy też uznania, ze my mamy do czynienia ze stresem, wystarczy subiektywny punkt  czy też niezbędne jest  stanowisko obserwatora obiektywnego obserwatora. W psychoterapii obserwujemy od podejścia obiektywistycznego do stanowiska fenomenalnego czynnego, które skupia się na treściach wewnętrznych przeżyć. Dane obiektywne pochodzące od zewnętrznego obserwatora mają ograniczone znaczenie w obserwowaniu i opisie stresu. Przyjmuje się, że sam człowiek jako podmiot ma bezpośredni dostęp do własnego doświadczenia wewnętrznego. Kluczowym elementem w takim modelu stresu jest sposób orientacji danego zdarzenia – ocena poznawcza dokonywana przez sama jednostkę. Lazarus i Fpolkman rozwinęli pojęcie oceny poznawczej. Zefiniowali ją jako proces oceniający, który  wpływa na to  czego i w jakim stopniu relacja pomiędzy godnością a środowiskiem jest traktowana przez osobę jako stresową. Adaptacja do stresora jest pewną formą uczenia się. Podobnie jak w fazie odporności schematu ogólnego zespołu przystosowawczego wówczas gdy stresor działa długo lub się powtarza reakcja stresowa wchodzi w fazę adaptacji. Zamiast zdezorientowania ważnego zachowania możemy zaobserwować wtedy wyuczone reakcje zapobieganiu zagrożenia itp. Człowiek może sobie przyswoić różne typy reagowania na stresor. Możemy również zrezygnować z nieosiągalnych celów, albo nawet znosić ból fizyczny na przewlekłych chorobach., Jeżeli zachowanie doprowadziło do osiągnięcia stresora, lub co najmniej do zmniejszenia napięcia emocjonalnego. To często spotykana reakcja z innych względów – niekompletna, utrwaliła się w innym naszym receptorze, bo pojawia się niejako automatycznie. Dziecko unika stresu w związku z pójściem  do szkoły . Tolerancja na stresor to zdolność do zrównoważonego  zachowania, nawet w sytuacjach trudnych wykazują je osoby mocno podbudowane emocjonalnie o wysokim poziomi we wrażliwości. Taki człowiek wykazuje spokojuj nie przejmuje się – nie jest w stanie stresu psychicznego. „ Z tolerancja na stres mamy doczynienia gdy osoba zachowuje zdolność do zorganizowania działania samokontroli mimo  istniejącego silnego podniecenia, Odporność na stres jest wyznaczona przez : -pewną  fizjologiczną, wrodzona i nabytą cechę układu nerwowego. Podlegamy także : - określonym treningom społecznym w zakresie. Korzystamy z własnych doświadczeń dotyczących radzenia sobie z napięciem