Archiwum 13 marca 2015


mar 13 2015 Lekcja 20b
Komentarze: 0

 Słowa, poza treścią zawarta w pojęciach, niosą dodatkowe informacje, które mogą być zgodne z ich podstawowa treścią, albo tez są z nią sprzeczne. Dodatkowo informacja zawarta jest w sposobie wypowiadania słów: tempie, głośności, wahania, różne błędy i zakłócenia płynności mowy oraz dźwięki niejęzykowe np. śmiech, ziewanie. Wokalizacja może być ważną integralną częścią komunikatu werbalnego, może odzwierciedlać czyjeś pochodzenie, a także zmiany nastroju, postawy i uczucia do rozmówcy. Wpływ lęku na mowę polega na pojawieniu się częstych i długich przerw w wypowiedziach, wahaniach przed rozpoczęciem wypowiedzi. Sprawność mowy zależy od siły popędu, czyli w tym przypadku od wielkości lęku, jak i od sprawności nawyku, to znaczy od stopnia złożoności wypowiedzi oraz ogólnych umiejętności komunikacyjnych konkretnej osoby. O jakości wokalizacji decyduje także kontekst wypowiedzi. Na podstawie badań dowiadujemy się, że ważna dla porozumienia się rolę odgrywają pewne czynniki: np.  o ile temat nie jest zagrażający, obecność drugiej osoby nadającej informacje zwrotne wspiera sprawna wokalizację, lub tez : jeśli temat jest zagrażający, obecność drugiej osoby zakłóca sprawność emisji wypowiedzi.

Zmiany wielkości źrenic. Źrenice mężczyzn rozszerzają się bardziej na widok kobiet niż innych mężczyzn czy dzieci a kobiety reagują w taki sam sposób na mężczyzn i …na dzieci także. Reakcje takie SA oczywiście dodatkowo zależne od  orientacji seksualnej osoby. Dzieci nie zależnie od wieku i płci najsilniej reagują na widok niemowląt. Chłopcy silniej reagują na zdjęcie matki niż ojca i na dziewczynkę niż chłopca. Dziewczynki maja odwrotnie. Rozmiar źrenic jest tym ważniejszy, znaczący i czytelny, im jaśniejsza jest tęczówka oka. W niektórych badaniach wielkość źrenic jest traktowana jako dobry wskaźnik pobudzenia, stymulacji sensorycznej, a także zachowania pewnych procesów poznawczych. Bywa także traktowane jako objaw aktywności mięśniowej. Obserwację źrenic stosuje się również w badaniach postaw i preferencji.