Archiwum październik 2014


paź 09 2014 Lekcja 10d
Komentarze: 0

 Po pierwsze możemy oddzielić czynniki, które są zależne od nas, od tych na które nie mamy wpływu. Istnienie tej drugiej kategorii trzeba po prostu zaakceptować, natomiast pierwszej możemy zmienić. Badania eksperymentalne pouczają nas, w jaki sposób można ograniczać negatywne skutki silnego stresu, co jest szczególnie ważne np. dla osób pracujących w wyjątkowo niebezpiecznych zawodach. Do przetrwania stresu można przygotować się poznawczo. Doświadczenie

W pewnym eksperymencie osoby badane oglądały ten sam film zaopatrzony w trzy odmienne ścieżki dźwiękowe: - jedną z komentarzem „niebezpiecznym”, podkreślającym napięcie, - drugą z komentarzem ukrywającym niebezpieczeństwa, - ostatnią opatrzoną tekstem intelektualizującą zagrożenie. Okazało się, że poziom pobudzenia fizjologicznego osób badanych była odmienna – najwyższy przy niebezpiecznej ścieżce dźwiękowej, a niższe w obu pozostałych.

Badania wykazują, że w pewnych okolicznościach zbyt mały strach, może mieć równie zły wpływ na zdrowie, jak strach zbyt duży.

Strach nie zawsze działa w stresie korzystnie, nie zawsze pobudza do działania . Osoby najbardziej narażone na dany problem unikają aktywnie wszystkich akcji prewencyjnych z informacji na jego temat. Próbują one zachować złudzenie swego bezpieczeństwa. Na tym polega wg. Melloa różnica między informacją a sprawczą mocą świadomości. Ta świadomość jest decydująca w takich przypadkach. Nałogowy palacz mówi „- Mówią, że palenie zabija, ale spójrz na starożytnych Egipcjan, wszyscy nie żyją, a nikt z nich nie palił.”

Aby ostrzeżenia  wywołujące stres miały się okazać skuteczne, muszą zostać spełnione jeszcze dodatkowe warunki. Te przekazy powinny zmieniać ogólne postawy wobec zdrowia i działań prozdrowotnych, jak również powinny dostarczać wyrażanych wskazówek dotyczących działań. Sytuacje społeczne mają potencjalnie łatwo stawać się sytuacjami trudnymi. Są one znacznie bardziej wieloznaczne, niż inne – mają złożoną strukturę, bardzo trudno poddają się obiektywnym regułom wnioskowania.

Obiekty społeczne – po prostu inni ludzie stanowią część  tych sytuacji -  są aktywne oraz autonomiczne w swych działaniach wobec podmiotu sytuacji. Są oni ważni dla podmiotu.

paź 07 2014 Ćwiczenie 10c
Komentarze: 0

 Ćwiczenie

Spróbuj  zostać autorem kwestionariusza. Postaraj się ułożyć szereg zdań twierdzących albo pytań o charakterze otwartym bądź zamkniętym, które mogłyby znaleźć się w takim kwestionariuszu.

Mogą to być np. pytania zamknięte typu Czy rozwiązując krzyżówkę przypuszczasz ,ze otrzymasz nagrodę? ( tak, nie)

Mogą być pytania otwarte : jakie masz fantazje, podchodząc do drzwi, za którymi stoi ktoś nieznajomy?

Mogą być też twierdzenia; Czytając książkę przypuszczasz, że zakończenie będzie a) radosne, b) tragiczne

paź 07 2014 Lekcja 10c
Komentarze: 0

 Procesy wartościowania osób, zdarzeń, zjawisk są dokonywane na bazie danych standardów ocen i wchodzą w skład osobowości – czyli systemu regulującego stosunki jednostki z otoczeniem. Jedną z koncepcji wyjaśniających ten proces jest teoria kontroli wzmocnień. Inną technika jest koncepcja stylów wyjaśniania zdarzeń pozytywnych i negatywnych Seligmana. W tym ujęciu reakcje emocjonalne osoby oraz jej zachowanie są uwarunkowane przekonaniami człowieka, o tym konkretnym zdarzeniu, o samym sobie i otaczającym nas świecie. Każdy z nas dysponuje zbiorem przekonań racjonalnych, które są pomocne w procesie przystosowania się, ale także posiada przekonania nieracjonalne, które wywołują emocje i utrudniają relacje celów. Osoba ludzka jest dodatkowo pod wpływem tzw. urojonych imperatywów, które powodują  przesadne reagowanie na stres – zbytecznym lekiem czy depresją . Składają się na nie przekonania, że sukces należy  odnieść we wszystkich dziedzinach życia, ze obowiązkiem istoty ludzkiej jest uzyskiwanie za wszelką cenę aprobaty i uznania ze strony otoczenia, iż każda zmiana jest zła. Takie właśnie przekonania decydują o jakości naszego życia, a stylu radzenia sobie w trudnej sytuacji. Na bazie tych przekonań wytwarza się styl funkcjonowania poznawczo emocjonalnego – jako optymistyczny lub pesymistyczny. U podłoza pesymistycznego lezą przekonania, że:

- niepowodzenia zdarzają się stale

- ich zasięg jest uniwersalny, czyli dotyczą wszystkich dziedzin życia

- odpowiedzialność za ich występowanie ponosimy sami

- pomyślne zdarzenia są tylko chwilowe

- ich zasięg jest ograniczony

- odpowiedzialność za nie przypisywana jest otoczeniu

Ludzie o tzw. Odporności osobowości to takie osoby, które wykazują wysoki stopień zaangażowania i kontroli . Stresory traktują jako wyzwanie. Poczucie koherencj określa się jako łatwe i deprywujące poczucie pewności, iż otaczający świat jest zrozumiały, przewidywalny i wytłumaczalny. Osoba taka, sądni że posiada środki, dzięki którym może aktywnie wpływać na sytuację. Napotykane wymagania są przez nią spostrzegane jako wyzwanie warte wysiłku i zaangażowania ( poczucie sensowności)’ Trzy kategorie oceny poznawczej Lazarusa i Falkmana kategorie oceny stresu jako: 1 zagrożenie, 2 wyzwanie, 3 krzywdy/straty. Dostrzegamy tu wielkość , zaangażowanie i różne możliwości interpretowane. Takie koncepcje pozwalają nam wyjaśnić a) dlaczego różni ludzie spostrzegają tą samą sytuację w odmienny sposób, b) dlaczego ten sam człowiek różne sytuacje postrzega podobnie.

W ramach oceny poznawczej osoba musi dokonać integracji trzech obszarów:

1.       Wymagań sytuacyjnych

2.       Posiadanych przez jednostkę zasobów

3.       Osobistych interesów podmiotu

Jest to proces, gdzie bardziej lub mniej świadomie odpowiadamy na pytania:

- Czego ja chcę? ( dążenia, cele bezpośrednie i długofalowe)

- Co muszę ? ( czego wymaga sytuacja, jakie stawia ona wymagania)

- Co mogę? ( jakimi środkami i zasobami wewnętrznymi i zewnętrznymi dysponuję wobec takiego układu czynników)

Później uruchamia się proces oceny dokonań ; - w jakiej mierze wymagania zostały zrealizowane, cele osiągnięte oraz jak wykorzystano własne możliwości. Jest to ocena efektywności procesu radzenia sobie. Od takiej efektywności zależy zdrowie somatyczne, psychiczne i społeczne.

Wg. modelu uwarunkowania sytuacji dyspozycyjnej oceny poznawczej Wrześniewskiego, przyjmuje się, że ocena poznawcza danej sytuacji zależy zarówno od cech tej sytuacji, jak i od tła wydazenia oraz od trwałych właściwości podmiotu i jego aktualnego stanu psychofizycznego