Komentarze: 0
Znaczenie komunikatów niewerbalnych jest bardzo uzależnione od kontekstu, w jakim występują, i na dodatek one same ten kontekst komunikacyjny kształtują. Ludzie rzadko wyrażają czysto proste emocje, takie jak szczęście czy gniew. Częściej komunikujemy sobie nawzajem mniejsze emocje, np. zakłopotanie, mieszaninę zazdrości i podziwu itp., a ich ekspresja nie jest jednoznaczna.. komunikaty interpersonalne w codziennym życiu interpretuje się zawsze w powiązaniu z konkretną sytuacją. Nie łatwo jest trafnie odczytać komunikat niewerbalny zgodnie ze stanem rzeczywistym. Za pomocą uścisków dłoni, uśmiechów, różnych grymasów, przekazujemy sobie bardzo subtelne docenienie uczucia. Wszelkie zachowania niewerbalne są dużo trudniejsze do samokontroli niż werbalne. Nie uczymy się tych środków wyrazu z w sposób systematyczny i kontrolowany. Nie uczymy się tez ich interpretacji w sposób świadomy. Nabywamy takie umiejętności najczęściej nieformalnie w toku doświadczeń życiowych. Np. niezgodność treści ze sposobem artykulacji tzw. sarkazm. Mechanizmem przeciwnym do sarkazmu – pozytywna artykulacja przy negatywnej ocenie. Ponieważ zachowanie niewerbalne trudniej podlega naszej kontroli, wyrażane przez nie treści są często bardziej prawdziwe niż te, które zawiera wypowiedź ustną. Często celowo ukrywane emocje mogą być sygnalizowane przez zupełnie niezamierzone zachowania niewerbalne. Dzieje się tak szczególnie wówczas, gdy komunikacja ma charakter pośredni, nie wprost. Np. Człowiek ukrywający w wypowiedziach własną złość zazwyczaj zaprzecza temu uczuciu, informuje, ze darzy ludzi sympatią. Okazuje się, ze ta życzliwość jest tylko deklarowana na poziomie werbalnym. Ludzie intuicyjnie odczytują komunikaty niewerbalne tzw. czucie przez skórę . Gdy to, co słyszy słuchacz, nie odpowiada zamierzonemu przekazowi mówcy, spędzają oni wiele czasu na wyjaśnienia nieporozumień. Kiedy odbieramy dwa komunikaty – jeden z ciała np. boję się, a drugi słownie jestem spokojny – budzi się w nas nieufność. Wzór ukazujący wpływ informacji przekazywanych różnymi kanałami na ogólną interpretację całego komunikatu:
Ogólne uczucie = 7% uczucia wyrażonego słowami + 38% uczucia wyrażonego głosem + 55% uczucia wyrażonego mimiką
Oznacza to, że najbardziej ufamy twarzy osobie, potem jej głosowi, a najmniej – słowom. I tak samo jesteśmy odbierani. / Miej świadomość własnych komunikatów niewerbalnych. To droga korzystna dla rozwoju człowieka. Nie walcz z nimi, ponieważ pochłania to wielką ilość Twojej energii i zmusi cię do wielkiej koncentracji uwagi, co zaburzy Twe naturalne funkcjonowanie. Postaraj się jasno dostrzegać ( na poziomie świadomym) komunikaty niewerbalne Twoich rozmówców./ Praca nad sobą powinna iść w kierunku ich poznania i … polubienia jako części składowej swego Ja. Jednym za sposobów sprawienia, żeby nasze przekazy były bardziej jasne dla naszych odbiorców, jest wejście w kontakt z własnym ciałem, a stąd – z naszymi prawdziwymi uczuciami. Powinniśmy w ten sposób dowiedzieć się, co właściwie mówi nam nasze ciało. Uświadamiając sobie samemu czy też wykazując innym rozbieżności między przekazami werbalnymi a cielesnymi, możesz pomóc komunikować się lepiej ze sobą samym oraz z innymi. Uzyskany na tej drodze sposób porozumiewania się będzie bardziej spójny, a także jasny dla nadawcy i dla odbiorcy. Niestety istnieje tu też możliwość wykorzystania tych umiejętności w celu uzyskania kontroli, manipulowania innymi, sprawnego ukrywania swoich autentycznych intencji.. Jeżeli dostrzegasz w komunikatach nadawanych przez inne osoby sprzeczność miedzy sfera werbalną a niewerbalną, to znaczy że masz za sobą pierwszy stopień wtajemniczenia.