Archiwum 26 sierpnia 2014


sie 26 2014 Zadanie 11
Komentarze: 0

 Zadanie 11  Podaj dowolne ujęcie mechanizmu radzenia sobie z krytycznymi wydarzeniami życiowymi

 

Teoria stresu i radzenia sobie Lazarusa i Folkmana opisuje sposób reagowania na informacje dotyczące sytuacji potencjalnie szkodliwej, zanim zostanie ona  zdefiniowana jako kryzys:

1.       Znaczenia danej sytuacji w swoim życiu

2.       Reakcji zaradczych, którymi dysponujemy w celu radzenia sobie ze szkodliwymi czynnikami

Jest to ocena poznawcza Potencjalnie szkodliwą sytuację możemy potraktować jako:

A)     Zagrożenie – wówczas koncentrujemy się na uczuciu zagrożenia

B)       Wyzwanie -  wówczas koncentrujemy się na możliwościach opanowania sytuacji lub wyciągnięcia z niej korzyści

Możemy:

- zahamować działanie

- poszukać informacji

- dokonać zmiany we własnym systemie poznawczym

Stopień niejasności sytuacji wiąże się z nastawieniem na poszukiwanie informacji i ograniczeniem działania w celu poprawy lub zmiany stresowej sytuacji. Jeżeli uzyskanie informacji nie jest możliwe, osoba może modyfikować poznawczy obraz sytuacji, czyli zmienić sposób, w jaki ją postrzega. Wszystkie reakcje zaradcze mogą być skierowane nie tylko na przezwyciężenie kryzysu, lecz także na kontrolowanie lub regulowanie własnych reakcji emocjonalnych na sytuację

sie 26 2014 Ćwiczenie 8cd3
Komentarze: 0

 Ćwiczenia

Wyobraź sobie, że wysłano Cię na cudowną ekspedycję naukową na planetę , której mieszkańcy nie chcą współpracować. Celem ekspedycji jest  szczegółowy opis  codziennych zachowań mieszkańców planety. Zarejestrowano zachowania na filmie. Rozpoznaj ich w kategoriach  typów zaburzeń zachowania   Oto film „ Na widok naszego statku młody ufoludek przykucnął za pojemnikiem na śmieci i zamarł w bezruchu(1). Po chwili rzucił się biegiem w kierunku innych osobników. Gestykulował gwałtownie i wydawał głośne dźwięki(2).  Gdy grupka opuściła go, bezładnie uciekając (3),  zaczął uderzać kijem w drzwi pomieszczenia, usiłując je otworzyć. Czynność tę powtórzył dwukrotnie – bezskutecznie (4). Potem padł na ziemie i ssał paluch lewej stopy (5), a następnie wpadł w ramiona innego osobnika i próbował ukryć się pod jego odzieżą (6). Po otwarciu drzwi, młody wskoczył błyskawicznie na łóżko i podarł pled na drobne strzępy (7). Po chwili na jego ciele pojawiła się wysypka i dostał drgawek (8), które ustąpiły natychmiast po naszym oddaleniu się.” Przypomnij sobie nazwy poszczególnych typów dezorganizacji zachowań, opisy przykładów oraz objawy.

Nazwa zachowania                                         Typ dezorganizacji

1.       __________________________________________________

2.       __________________________________________________

3.       __________________________________________________

4.       __________________________________________________

5.       __________________________________________________

6.       __________________________________________________

7.       __________________________________________________

8.       __________________________________________________

sie 26 2014 Lekcja 8cd3
Komentarze: 0

 Ad. 3   Regresja polega na zastosowaniu prymitywnej techniki rozwiązywania problemu, typowej dla wcześniejszych stadiów rozwoju człowieka. Przykładem tego zjawiska jest występowanie u dorosłej osoby w trudnej sytuacji życiowej infantylnego dążenia do wzbudzenia u innych współczucia i nakłaniania ich w ten sposób do udzielania pomocy ( błagając o pomoc, wybuchając płaczem,  impulsywnie uciekając z trudnej sytuacji społecznej).Regresja to przejściowe i odwracalne zaburzenie występujące wobec określonej trudności.  Może pojawiać się w odpowiedzi na frustracje. Towarzyszy wtedy negatywny nastrój, niezadowolenie, irytacja. Jest możliwość zaistnienia retrogresji, czyli regresji historycznej , która jest powrotem do wcześniejszej rozwojowo formy zachowania się jednostki. Regresja może polegać na obniżeniu funkcji intelektualnych i sprawności wykonania. Przejawia się także w sferze życia emocjonalnego i postaw społecznych człowieka. Najczęściej jako przejaw regresji traktujemy utratę panowania nad sobą, nieliczenie się z negatywnymi skutkami swych działań oraz z ich oceną ze strony otoczenia.

Ad. 4.Fiksacja to inaczej stereo typizacja, usztywnienie zachowania człowieka. Polega na braku zdolności do zmiany swojego postępowania, wielokrotnym powtarzaniu usztywnionej reakcji. Tracimy wtedy plastyczność i adaptacyjność zachowania. Mamy niewielką zdolność do dostosowania się do zmian sytuacji, a nasze czynności stają się kompulsywne – mają charakter przymusowy.  Stereotypowość zachowania może utrzymać się nawet po ustaniu działania przeszkody. Taki typ dezorganizacji zachowania następuje najczęściej po serii kolejno występujących sytuacji trudnych. Fiksację obserwuje się często jako specyficzną własność zachowania osób nerwicowych. Np. powtórne związki z osobnikami, o takich samych cechach osobowości, jakie mieli współmałżonkowie, i które bardzo istotnie zdecydowały o rozpadzie poprzedniego związku. Fiksacja może też pojawić się jako przymusowość i powtarzalność w zakresie zachowań asocjalnych i antyspołecznych, a także jako uparte powtarzanie pewnej operacji, mimo że jest ona niecelowa i nie przyczynia się do rozwiązania problemu.

Ad.5.  Cameron zaobserwował, że u osób, które przebyły kiedyś pewne choroby psychiczne lub nerwowe, sytuacja trudna, utrzymując się, wywołuje objawy przebytej choroby. Np. U osoby chorej na schizofrenie w stanie remisji – czyli „cofania się” choroby bezobjawowego okresu dobrego stanu psychicznego – ale będącej  pod wpływem stresów, można dostrzec objawy typowo psychotyczne.  Z pośród czynników, które decydują o tym, że długotrwały stres prowadzi finalnie do znacznych zaburzeń w psychologicznej regulacji zachowania i funkcjach organizmu, można wymienić między innymi :  1 wysokie natężenie stresu, zagrożenie podstawowych potrzeb i wartości osoby, 2 brak możliwości aktywnego przeciwdziałania stresorom, 3 stosowanie nieodpowiednich technik walki ze stresorem, 4 niski stopień indywidualnej tolerancji ( odporności ) na stres.