Archiwum 06 marca 2015


mar 06 2015 Lekcja 18b
Komentarze: 1

 Nieujawnienie intymnych treści z obszarów, których w nas samych nie akceptujemy, może w konsekwencji prowadzić do uruchomienia się mechanizmu izolacji wewnętrznej – formy obronnej ucieczki od rzeczywistości. Nasza gotowość do podjęcia takiej tematyki w komunikacji rośnie szczególnie wtedy, gdy spostrzegamy granice naszej diady, czyli pary komunikujących się osób, jako nieprzepuszczalne. Inaczej mówiąc nabieramy zaufania i chcemy mówić o ważnych osobistych treściach, gdy wytwarza się w nas pewność i wiara, iż tajemnica zostanie dochowana.. Istotnym czynnikiem warunkującym zdolność osoby do uwolnienia się od barier, jest poziom jaj samoakceptacji. Ujawienie treści intymnych może pogłębić relacje, ale musi być adekwatne do gotowości przyjęcia tych treści przez odbiorcę, co warunkowane jest też historia naszych doświadczeń w tym zakresie. Wypowiadając się wprost, unikamy zakłóceń, a więc bardziej prawdopodobne jest, że zaspokoimy nasze potrzeby i oczekiwania. Czujemy się bardziej autentyczni, zdobywamy więcej informacji o sobie i funkcjonowaniu społecznym ludzi w ogóle. Pozwala to na redukowanie zbędnych napięć emocjonalnych, co przeciwdziała uruchomieniu się reakcji psychosomatycznych. Twoja spontaniczność może powodować u odbiorcy dwie różne reakcje : 1. „ponieważ jasno cie rozumiem, chcę abyś i Ty mnie tak zrozumiał” (rośnie bezpośredniość komunikacji) albo 2. „boję się Twojej otwartości, nie chcę Ci odpowiadać na takim samym poziomie szczerości _ niepokoję się i odsuwam na dystans” Gdy jesteś otwarty powinieneś zawsze liczyć się z możliwością, spotkania się z powyższymi sytuacjami. Dobrze jest gdy otrzymujemy informacje zwrotne, które:

- odnoszą się do zachowania a nie trwałych cech osobowości

- zawierają uczucia zamiast ocen, rad i interpretacji

- komunikują tak o pozytywnych, jak i negatywnych konsekwencjach zachowań

- dotyczą rzeczy, które możemy zmienić

- są przekazywane od razu, a nie odraczane w czasie

- są formułowane wprost i bezpośrednio do odbiorcy

- są autoryzowane, czyli, że ktoś wyraża je w swoim imieniu

Metakomunikacja- kontrola przebiegu procesy komunikacji. Podczas komunikowania się nierzadko istnieje potrzeba ustanowienia zasad porozumiewania się, czyli ustalenia kolejności wypowiadania się, sposobu rozpoczynania i kończenia rozmowy, czasu i formy wypowiedzi. Najważniejszymi technikami meta komunikacji są: potwierdzenie odbioru komunikatów, uwzględnienie oraz klaryfikacja znaczeń, uzyskiwana często drogą parafrazowania.. Potwierdzając odbiór sygnałów, odbiorca daje nam do zrozumienia, iż słucha oraz rozumie to,  co mu przekazujemy. Wraża to poprzez symptomy dobrego słuchania: np. kontakt wzrokowy. Potwierdzenie może również przybierać postać negatywną np. „ależ skąd” Uzgadnianie znaczeń polega na omówieniu zakresów znaczeniowych słów i używanych symboli, a więc odnosi się do zastosowania kodu. Może ono polegać na podaniu odpowiedniej definicji, stosownego przekładu, lub tez wskazówek jak, jak dane słowo należy rozumieć. Parafrazowanie polega na przeformułowaniu komunikatu nadawcy poprzez użycie podobnych słów, ale w mniejszej liczbie, jest krótkim powtórzeniem tego, co usłyszeliśmy lub zrozumieliśmy. Parafraza jest doskonałym testem na umiejętność dobrego słuchania, sposobem sprawdzenia trafnego zrozumienia komunikatu przez odbiorcę, a dla nadawcy potwierdzeniem odbioru zgodnego z jego własna intencją. Parafrazujemy czyjąś wypowiedź, gdy mówimy np. „mówiłaś, że …” Klasyfikacja jest wyostrzeniem niejasnych treści, przyjmuje często postać prośby o powtórzenie., przybliżenie, uzgodnienie znaczenia lub interpretacji. /Metakomunikacja jest bardzo ważnym elementem współdecydującym o jakości kontaktów międzyludzkich, szczególnie z osobami mało nam znanymi. Jej stosowanie zależy w znacznym stopniu od poziomu wiedzy o tym procesie/. Lubimy  takie relacje, w których w pewien sposób się uzupełniamy, lub gdy partnerzy stosują taki sam albo dopełniający sposób porozumiewania się.

mar 06 2015 Lekcja 18a
Komentarze: 1

 Kodowanie to przełożenie wiadomości na sygnał. Nasz język pełni w komunikacji dwie zasadnicze funkcje : 1. Opisową (środek opisu rzeczywistości), 2. Komunikacyjna (reprezentuje określone stany wewnętrzne nadawcy oraz przekazuje je odbiorcy). Poprzez użycie słowa pojawia się określony obraz rzeczywistości. Centralny układ nie rejestruje wszystkich bodźców. Język organizuje doświadczenie. Doświadczenia decydują o indywidualnym sposobie odbierania świata. Nasz model świata decyduje o sposobie zachowania się oraz o koncentrowaniu się na określonych sygnałach zewnętrznych. System reprezentacji tworzy się między innymi pod wpływem posługiwania się dominującym wejściem percepcyjnym. Jesteśmy użytkownikami takich samych zmysłów, ale podczas formowania się modelu świata dominuje jeden z nich. Na doznania określonego typu zwracamy baczniejsza uwagę. Przypisujemy więc  inne znaczenie bodźcom wzrokowym, słuchowym i kinestetycznym. Spotykamy osoby komunikujące nam, że: „coś czują”, „doświadczają”, „przeżywają”. „o coś się ocierają”, „coś je dotyka”, „wstrząsa nimi”, itd. Spotykamy też innych, którzy : „widzą”, „spostrzegają”, którzy SA „obserwowani, „działają na pokaz” Dominujące wejście perfekcyjne przekształca również nasz repertuar zachowań komunikacyjnych.

Ćwiczenie

Zanotuj niepostrzeżenie takie sformułowania, które w wypowiedziach Twoich bliskich świadczą o częstym używaniu jednych zmysłów niż innych. Wsłuchaj się uważnie i notuj sformułowania wypowiedziane przez wzrokowców, słuchowców i dotykowców. Zastanów się jakie to może mieć znaczenie dla przebiegu komunikacji oraz obustronnej satysfakcji płynącej z kontaktu.

W komunikacji może zachodzić zjawisko synestezji, które polega na nakładaniu się treści własnych przeżyć na odbierane z otoczenia bodźce (kodujemy jako nieprzyjemna muzykę, której słuchamy, gdy coś nas boli) oraz na nakładaniu się bodźców na przeżycia ( widok dziecka, jego płacz, dotyk  - jako odpowiedzialne za powstanie złości). Poziom podobieństwa doświadczeń życiowych w dużej mierze decyduje o komunikatywności. Mnema – całokształt naszych doświadczeń życiowych, czyli wszystkie bodźce które odbieramy i przekształcamy w procesach myślowych. N.A. Rubakin mówi nam, ze słuchając kogoś bądź czytając czyjeś słowa, „poznajemy własna projekcje i tylko taka treść jaką my sami w nie wkładamy” . Stad porozumienie między nadawcą a odbiorcą,  zależy od podobieństwa ich doświadczeń (mnema), a te nigdy nie będą identyczne. Jednak część naszych doświadczeń życiowych ma charakter unikalny. Z posługiwaniem się gwar i żargonów wiąże się problem ich ubóstwa słownikowego a dla nieobeznanych z danym ich podtypem – małej komunikatywności poszczególnych sformułowań. Często występuje tu zjawisko ciągłej metamorfozy słownikowej – niektóre zwroty przestają być stosowane, a inne powstają na bieżąco. W gwarach i żargonach występują mocno uproszczone zwroty, które nie pozwalają ich użytkownikom na przekazanie treści specyficznych, indywidualnych, subtelnych czy intymnych.      Selekcja  - dostosowanie sygnałów  do posiadanych schematów poznawczych zarówno przez odbiorcę, jak i nadawcę, a także z aktualnym  stanem emocjonalnym obu stron procesu komunikowania się. Polega ona na : - całkowitym odrzuceniu, lub  - zniekształceniu, czy też – generalizowaniu określonych sygnałów lub odtwarzanych już wiadomości. Te procesy dotyczą szczególnie danych pochodzących z niewiadomego wejścia percepcyjnego.

Ćwiczenie

Podaj jak najciekawsze przykłady zmiany znaczenia zdania pod wpływem zmiany akcentu zdaniowego.

Eufemizm, będąc subtelnym, delikatnym i nieraniącym uczuć określeniem, często utrudnia komunikację.