Archiwum 11 maja 2015


maj 11 2015 Lekcja 31a
Komentarze: 0

 W aspekcie duchowym najważniejsze jest poszukiwanie i odkrywanie wartości. Tęsknisz za szybkim dokonaniem, natychmiastowymi rezultatami. Na krótką chwile zarażamy się modą na afirmację. Najczęściej na krótko. Szybkie inspiracje gwałtownie się spalają. Te wartości, którym służy życie, są trwałe. Wartość  jest definiowana jako pożądany projekt, czy też prototyp stanu rzeczywistości społecznej lub fizycznej, który jest cenny dla ludzi. Piękno, sprawiedliwość…  Tak rozumiane wartości stanowią pozytywny dorobek gatunku ludzkiego, który może służyć jako drogowskaz dla jednostek i społeczeństwa. Podstawowym ich źródłem jest kultura materialna i duchowa. By pojawiły się wartości muszą zaistnieć określone warunki.  Wymagane jest osobiste przeżycie, doświadczenie spełnienia tej wartości przez samego siebie, lub kogoś innego. Czasami przypadki odkrywają w ludziach prawdziwe ich wartości. Wtedy również mogą ujawnić się nastawienia destrukcyjne i patologiczne. Dbanie o swoje dobro można postrzegać jako obowiązek wobec samego siebie. To nagradzanie siebie za nic, które nam daje siłę do … spełniania jak najtrudniejszych i najsurowszych warunków, dostawiania samemu siebie jak najwyższych poprzeczek. Ale zawsze na miarę możliwości. W procesie rozwoju osobistego szczególnie ważne wydaje się dostrzeganie i rozszerzanie mocnych stron własnej osoby. Są to takie właściwości, dążenia, uczucia, zachowania, umiejętności, które sam w sobie cenisz. Dają Ci one poczucie oparcia w samym sobie. Dzięki nim możesz być pewnym siebie; w pełni je akceptujesz. Nasze mocne strony oceniane SA absolutnie subiektywnie. Subiektywne, mocne strony służą do zwiększenia poczucia zaufania do siebie. Pozwalają do zachowania wiary w swoje możliwości poradzenia sobie także i w trudnych sytuacjach. Mogą być wykorzystane w służbie różnych wartości. Są pomocne, gdy realizujesz zadania związane z Twoim własnym systemem wartości. Ponoć jąkanie można wyleczyć tylko u wojskowych lub sióstr zakonnych. Możesz żyć pełnią życia do tego stopnia, do jakiego jesteś w stanie znaleźć pełny zakres środków, przy pomocy których możesz skonkretyzować, zmetaforyzować, czy tez w inny sposób dać wyraz swym doświadczeniom, uczuciom. Życie ograniczonego kontaktu ze światem zewnętrznym i potencjalnymi doświadczeniami niesie ze sobą znakomita możliwość bycia kreatywnym. Twórczość jest jednym z przejawów potrzeby pełniejszego życia. W procesie tworzenia poszerzamy naszą psychikę, docierając do źródeł zarówno osobowościowych, jak i archetypowych. Poznanie otwarte oznacza gotowość ciągłego poszukiwania informacji, doświadczeń i spostrzeżeń. Jest tu też gotowość rozstania się z niepotrzebnym balastem przesądów i nastawień. Skuteczne poznanie siebie i świata zaczyna się w chwili, gdy próbujesz zdawać sobie sprawę z tego, co odbierają Twoje zmysły, co czujesz na poziomie emocjonalnym, jakie myśli i intuicje pojawiają się w polu uwagi. Uczenie się czynne, motywowane potrzebami związanymi z samorealizacją, ma miejsce wówczas, gdy człowiek jest świadomy swojej siły i możliwości odkrywania. Odbywa się tutaj stopniowy ruch od wyobrażania poprzez napięcie mięśniowe i wgląd do wyzwolenia się, który pozwala na zdobycie świadomości kreowania własnej przyszłości, własnego losu. Stopniowo zaczynamy doceniać wartość tego procesu dla siebie. Tu uczenie się nie jest nikomu narzucane. Chodzi o to by cieszyć się w pełni tym, co istnieje w danym momencie bez jednoczesnego, kurczowego trzymania się czegokolwiek. To jest życie dla chwili, a nie w chwili. M. Twain :” Każdy z nas ma w sobie możliwość osiągnięcia każdego celu, zrealizowania każdego marzenia. Czego nam brak, to jedynie wiedzy, umiejętności, ćwiczeń i intuicji, aby wykorzystać to, co już mamy.”

„W człowieku zawarty jest cały świat i jeżeli tylko wiesz, jak patrzeć i uczyć się, drzwi się same ukażą i znajdziesz klucz w swej ręce” Krishnamurti

maj 11 2015 Lekcja 31
Komentarze: 0

 Czasami przemiana zmieniająca na korzyść  Twoje funkcjonowanie nie musi zachodzić z trudem i boleśnie, w długotrwałym procesie, lecz może przyjąć postać zjawiska „aha”, fenomeny wglądu, zmianę całkowicie nieuświadomionej natury. May : „ Żeby istota ludzka mogła być i stawać się niezbędna jest odwaga. Aby jaźń mogła znaleźć swoje odbicie w rzeczywistości, potrzebna jest pewna stanowczość i zaangażowanie.” Jeżeli zgodzisz się ująć rozwój w swoje ręce, postąpisz jak człowiek posiadający świadomość własnego potencjału i świadomości własnej odpowiedzialności. Nie musi być ona przytłaczająca lecz radosna i twórcza. „Jeżeli możesz sobie wyobrazić, że coś robisz, potrafisz to uczynić” Siła wyobraźni jest ogromna i nie można jej przecenić tam, gdzie chodzi o podejmowanie jakichkolwiek działań. Bardzo często sposób wyobrażenia sobie jakiejś czynności decyduje o jej przebiegu i ostatecznie o jej powodzeniu lub niepowodzeniu. Przepięknie jest nauczyć się wyobrażeń, które nie oddalają nas od realnego życia, lecz czynią je lepszym, mają przełożenie na aktywność indywidualną. Umiejąc sobie coś pięknego i korzystnego dla nas wyobrazić, mobilizujemy znacznie więcej energii do osiągania takiego celu w życiu. Jako osoby ludzkie funkcjonujemy na poziomie fizjologicznym, emocjonalnym, intelektualnym i duchowym. Nasze ciało jest cudem, najlepiej funkcjonującą i wspaniale zorganizowana maszyną, doskonale zaprogramowaną i wyposażoną w wiele awaryjnych mechanizmów, niezbędnych do przystosowania się zmieniających się warunków. Pełnia i bogactwo życia emocjonalnego pojawia się wtedy, gdy nawet na poziomie werbalnym różnicujemy swe stany uczuciowe. Rozwojowi sprzyja poczucie humoru i zabawa. Bawić się, to włączyć się do życia, także doświadczać kontaktów z innymi. Miejmy zwyczaj śmiania się do ludzi, do siebie. Humor ma być Twoim nadwornym błaznem, pozwalającym ujrzeć wiele śmiertelnie poważnych spraw w innym świetle. Nie złość jest zła, tylko sposób jej rozładowania. W naszym mózgu jest około trylion komórek nerwowych, z czego sto bilionów to komórki aktywne, a dziewięćset to komórki pełniące funkcje odżywcze i ochronne. Sprawność umysłu, tempo uczenia się, zapamiętywania, odtwarzania materiału, są zależne nie tylko od liczb tych komórek, ile od liczby połączeń między nimi. Jak pracować nad własnym intelektem :

- pozbyć się barier i ograniczeń : złego nastawienia, wiary w porażkę Chodzi tu o nadoptymalne napięcie emocjonalne

- korzystne jest zbudowanie motywacji do rozwijania swego intelektu, czyli jakiejś odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”, „co” chcemy osiągnąć

- jak najczęściej wizualizować swój sukces i na tej płaszczyźnie uczyć się wyobrażać swoje dokonanie -  - w pracę zaangażować wszystkie zmysły

- jak najczęściej wykorzystywać stan podwyższonej chłonności umysłowej – przed i po obudzeniu, podczas długiej i monotonnej jazdy autem, podczas słuchania barokowych utworów muzycznych (largo)

- wprowadzić stan refleksji

- integrowanie pracy obu półkul mózgowych (kinezjologia edukacyjna P. Dennisona)