Najnowsze wpisy, strona 27


wrz 22 2014 Lekcja 10a
Komentarze: 0

 Czynniki warunkujące odporność na stres można pogrupować następująco :

- cechy zadania

- procesy fizjologiczne

- zmiany psychologiczne

- stałe właściwości jednostki

Poziom, na jakim wykonujemy zadanie w stresie, zależy od treści i jakości samego zadania. Zadanie łatwe, znane wykonujemy poprawnie nawet w dużym stresie. Podobnie z zadaniami dobrze określonymi, jasnymi. Zdolność do konstruktywnego zachowania w stresie wiąże się też ze zmianami fizjologicznymi. Np. choroba, zmęczenie czy też zażywanie leków mogą mieć wpływ na radzenie sobie w stresie. W człowieku zachodzą też istotne zmiany psychologiczne, które powstają niezależnie od sytuacji stresowej, gw. zmianę, która dotyczy charakteru motywacji prowadzącej do wykonywania konkretnych czynności w stresie. Treść motywacji wiąże się na pewno z jakością funkcjonowania w stresie.. Osoba motywowana przez dążenie do sukcesu, czy osiągnięć inaczej poradzi sobie w trudnej sytuacji niż gdyby motorem jej działania była chęć uniknięcia kompromitacji i niepowodzenia. Zmiana treści motywu u określonej osoby może wiec doprowadzić  do zmiany poziomu odporności. W przezwyciężaniu sytuacji trudnych największą role będą odgrywały czynniki osobowościowe. Wg, badań ; zdrowie, wytrzymałość, oraz cechy układu nerwowego. Najważniejsze cechy centralnego układu nerwowego, które współdecydują o powodzeniu w zmaganiu się ze stresem, to siła i zrównoważenie centralnego oraz autonomicznego układu nerwowego. Odporność na stres jest zależna od względnie trwałego typu emocjonalności osoby. Zależy ona od ogólnej pobudliwości emocjonalnej, ale zależność  tę komplikuje jeszcze zanik i treść procesu emocjonalnego. Pobudliwość – łatwe, szybkie  i silne reagowanie na bodźce. W odpowiedzi na stres pojawiają się – obok niepokoju – również emocje pozytywne i należy się spodziewać większej odporności. Ma to związek z pozytywnym wpływem dotychczasowych doświadczeń, odnoszeniem sukcesów, wiara w swe możliwości ( ćwicz.3). Reakcje lękowe czy tez agresywne wiążą się ze zgeneralizowanym oczekiwaniem porażki, niską samooceną. Wysokiej odporności na stres sprzyja potrzeba osiągnięć z towarzyszącą jej postawą zadaniowa. Istotna jest także potrzeba autonomii, niezależności oraz nastawienie ekstrawertywne. Poza specyficzna treścią  potrzeby i motywów wielka rolę odgrywa tez ich natężenie : nazbyt wysokie powodują dezorganizację czynności wywołując nad-optymalne pobudzenie. Od schematów poznawczych zależą ;

- sprawność orientacji w otoczeniu ( dokładność, obiektywność, ogólność w ujmowaniu zjawisk)

-trafność spostrzegania społecznego

-poziom inteligencji ogólnej-struktura uzdolnień

„Możemy być rozliczani” jedynie z użytkowania inteligencji, a nie z tego ile jej dostaliśmy od natury.

Inna kategoria ważną dla powodzenia w walce ze stresem jest nasza wiedza. Powodzenie warunkuje wiedza bogata, operatywna, hierarchiczna i zorganizowana – ale wiedza nie jest tożsama z intelektem. Aby skutecznie funkcjonować w sytuacji trudnej, należy dysponować takimi strukturami poznawczymi, które można opisać jako: a) zróżnicowane, b) plastyczne, c)otwarte dla nowych informacji.

Wg. systemu przekonań : ludzie postrzegają świat jako potencjalne źródło zagrożeń i niebezpieczeństw reagują w stresie silnymi emocjami, co dezorganizuje ich zachowanie. Nasz poziom działania w stresie podnosi także sprawność samo orientacji i kontroli naszych procesów i działań. Ważna staje się tutaj obiektywna i realistyczna samowiedza, samoświadomość i mechanizmy samokontroli, kontroli emocjonalnej oraz ogólna dojrzałość emocjonalna. Osoby nieodporne na stres cechują się poczuciem nieszczęścia, brakiem wiary w swoje możliwości, wykazują skłonność posiadania nierealistycznie niskiego poziomu aspiracji, czyli do tzw. „postawy asekuranta”. Pewne znaczenie ma nie tylko sam poziom samooceny, ale stopień i kierunek rozbieżności między obrazem siebie  a sposobem oceniania osoby przez otoczenie. Osoby, które czują się niedoceniane przez środowisko, zachowują się w stresie najmniej optymalnie. Nieco lepiej funkcjonują w trudnej sytuacji ludzie, którzy czują się przeceniani przez własne środowisko, a najlepiej funkcjonują ci, co ich samoocena zbliżona jest do oceny społeczeństwa.. Nie wolno nam pominąć także roli umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,  jak i plastyczności programów działania, którymi posługuje się podmiot. Korzystny wpływ na rozwój odporności w stresie wywierają także przeżycia, które mają charakter „zmagania się „ze stresem, w warunkach zabezpieczenia. Chodzi tu o taki typ doświadczenia, z dzieciństwa, w którym dziecko pokonuje samodzielnie przeszkody i utrudnia, mając jednocześnie możliwość skorzystania z pomocy rodziców. Najważniejszy czynnik, który udało się wielokrotnie już uchwycić w badaniach, to historia sukcesów – pozytywny charakter doświadczeń z przeżytych sytuacji stresowych. Ważne jest tez stopniowanie natężenia stresu. Wyuczone, nawykowo lub świadomie stosowane techniki kontroli emocjonalnej polegają na podejmowaniu zabiegów, które pozwalają na opanowanie napięcia emocjonalnego i sprawowanie kontroli nad swym działaniem. Można więc próbować nauczyć się przewidywać własne reakcje na stres i zdawać sobie sprawę z dynamiki tego procesu. Innym typem kontroli jest tłumaczenie negatywnych emocji, lęku.  Przypomina to stosowanie doraźne mechanizmu obronnego. Stosowanie tego zabiegu jest w formie stałej i utrwalonej wysoce niekorzystnie dla naszego zdrowia ale doraźnie opłacalne.

wrz 20 2014 Ćwiczenia 10
Komentarze: 0

 Ćwiczenie 1

Wybierz do analizy co najmniej 12 kategorii związanych z poszczególnymi obszarami Twojego aktywnego funkcjonowania. Bierz pod uwagę swe relacje z innymi, Twe sukcesy i porażki podczas pełnienia ról społecznych, stosunek do samego siebie na różnych płaszczyznach. Spośród każdego z tych obszarów wskaż sytuację, której pojawienie się sprawiło Ci trudność. Po utworzeniu co najmniej 12 kategorii uszereguj je ze względu na subiektywnie spostrzegana przez Ciebie własna odporność, która wykazałeś w tych sytuacjach

Ćwiczenie 2

Zapytaj siebie, oraz 6 innych osób „Co jest Twoją piętą Achillesową? „ postaw hipotezę dotyczącą odporności na stres.

wrz 20 2014 Lekcja 10
Komentarze: 0

 Stres jest zjawiskiem ostrzegającym nas o zagrożeniu integralności naszego organizmu. Jest też systemem obronnym wyzwalającym automatycznie odruchy walki, wycofania się, unikania lub ucieczki. Jest on nieodzowny w borykaniu się z wrogim nieraz środowiskiem, chorobami oraz ze zniszczeniem żywej materii organizmu. Możemy napotkać definicję, która utożsamia odporność z faktem niereagowania przez człowieka pobudzeniem emocjonalnym, pomimo, ze znajduje się on w warunkach stresu. Czyli – odporność na stres to brak reakcji emocjonalnej na sytuację trudną. Taka niezdolność charakteryzuje między innymi osobowość psychopatyczną, socjo- i charakteropatów, spośród których najczęściej rekrutują  się groźni przestępcy. Odporność na stres może być rozumiana również jako zdolność do utrzymywania uprzedniego kierunku, sprawności i poziomu organizacji zachowania, pomimo występowania stresu. Takie rozumowanie odnosi się do wpływu, jaki wywiera sytuacja trudna na przebieg realizowanych czynności. Stan pobudzenia emocjonalnego występuje u osoby wyraźnie, ale nie dochodzi do dezorganizacji w zachowaniu, a jego podstawowe cele są realizowane. Wskaźnikiem odporności w tym ujęciu jest zdolność do zachowania „przytomności umysłu” : do racjonalnego działania i obiektywnego, krytycznego myślenia w dramatycznych okolicznościach życiowych. Przejawem odporności na stres w tym rozumieniu są zachowania, które wskazują na konsekwencje rozsądnego realizowania zadań życiowych pomimo niesprzyjających warunków. Mogą być nimi wypadki losowe, kłopoty rodzinne, niepowodzenia w pracy.

A, de Mello „ Nieodczuwanie silnych, negatywnych emocji, tj. złość, resentyment, nienawiść, nie oznacza nie robienia niczego w danej sytuacji. Nie jesteśmy pod wpływem emocji, ale szybko przechodzimy do działania. Stajemy się bardziej wyczuleni na ludzi (…) To bardzo ważne aby przystępować do działania, wiedzieć wszystko z pewnym dystansem. A negatywne, silne emocje taki dystans uniemożliwiają. Odporność na zakłócenia opisywana jest  jako zdolność człowieka do utrzymania optymalnego poziomu działania. Odporność na zakłócenia warunkuje tzw niezawodność. Zależy ona najprawdopodobniej od zdolności układu nerwowego. Do wytwarzania w korze mózgowej tzw. Dominat, czyli silnych ognisk pobudzania. Pojawiające się symptomy zaburzeń zachowania, występowanie sztywnych i utrwalonych wzorów reagowania obejmujących mechanizmy obronne ( zaburzenia przystosowania ), są wskaźnikami nieodporności emocjonalnej na stres.

 Właściwości odporności na stres:

1.       Uniwersalność odporności

2.       Zróżnicowany poziom odporności na specyficzne stresory

3.       Zmienność odporności  w czasie

Uniwersalność odporności jest zdolnością do skutecznego radzenia sobie z rozmaitymi sytuacjami trudnymi. Osoba jest odporna zarówno na zagrożenie fizyczne, deprywację pokarmową, jak i na nadmiar stymulacji (hałas, zmienność, rozmaitość wymagań społecznych) a także na sytuację ekspozycji społecznej i krytyki. Uniwersalność należałoby tu przedstawić jako kontinuum od całkowitej odporności do absolutnej nieodporności – gdy nawet nieznaczna trudność związana z dana sytuacją pociąga za sobą dezorganizację o bardzo dużym natężeniu

Zróżnicowany poziom odporności na różne sytuacje trudne można zaobserwować wśród ludzi z otoczenia, a także u samego siebie. Nasze specyficzne doświadczenia życiowe, zdolności maja istotny związek z naszymi reakcjami na konkretne trudności sytuacyjne.

Zachowania nieracjonalne:

- pobudzenie

_ ekscytacja

- lęk

- ucieczka

- spazmatyczny płacz

pojawiają się w sytuacjach, w których nasze kompetencje osobiste SA bezużyteczne. Dodatkowa kategoria opisującą odporność na stres jest tzw. Strefa obniżonej tolerancji na stres Rosenzweig „U każdego człowieka można odszukać takie sfery związane z traumami przeżywanymi we wczesnym dzieciństwie. W pewnych okolicznościach, które przypominają treść urazu przez podobieństwo do osób, zachowań osoba może reagować emocjami nieproporcjonalnymi do bodźców, bardzo silnymi i przez to niezrozumianymi dla otoczenia. Obserwowane zmiany w otoczeniu SA wtedy bardzo głębokie i na pozór niczym nie uzasadnione.

wrz 04 2014 Zadanie 12
Komentarze: 0

 Zadanie 12   Czym różni się sytuacja trudna emocjonalnie od sytuacji trudnej poznawczo?

Typ sytuacji, który wytrąca człowieka z równowagi, określa się jako TRUDNY – czasami zamiennie – stresowy. 1. Trudność w znaczeniu środków do rozwiązywania danego problemu sytuacyjnego. Wiąże się to z niedostateczną liczbą informacji, jakimi dysponuje osoba, lub też z ich nadmiarem utrudniającym wywołanie istotnego stresu – to sytuacja trudna poznawczo i instrumentalnie. 2.Trudność natury emocjonalnej. Sytuacja taka wywołuje przykre emocje, a przez to jest trudna do rozwiązania.  Oba najczęściej występują łącznie. Problemy trudne do rozwiązania staja się trudne do zniesienia, bo wywołują uczucia –problemy emocjonalne zaś tak działają, ze łatwe rozwiązanie staje się trudnym. Trudność poznawczą ujmuje się najczęściej jako warunek lub skutek trudności emocjonalnych, trudnych do zniesienia.

wrz 04 2014 Ćwiczenie 9a
Komentarze: 0

 Ćwiczenie 1

Rozłóż trzy dodatkowe zapałki tak, aby w każdym wierszu i w każdej kolumnie było po cztery

 ____________            _____________      ____________                (     _____________ )

____________             _____________       ____________              (     _____________   )   

____________             _____________       ____________          (    _____________   )

Ćwiczenie 2

Odwróć piramidę o 180 stopni, mając możliwość przeniesienia jedynie trzech  zer

                                      0

0              0

                           0         0         0

                    0          0          0         0               Czy wiesz na czym polega tutaj błędne nastawienie wielu osób, które traktują ten problem jako nierozwiązywalny?

Ćwiczenia 3

Proszę o rozwiązanie dwóch poniższych problemów

1.       Do czego można zastosować guzik?

2.        Jak można spożyć zupę, nie posługując się łyżką?