Najnowsze wpisy, strona 19


lut 24 2015 Lekcja 16b
Komentarze: 0

 Osoby, które uważają, ze sukces lub niepowodzenie, wygrana lub przegrana zalezą od ich działania, to  „żyroskopowcy”. Dostrzegają oni związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy czynem a jego wynikiem.  Jeżeli jednostka spostrzega, ze zadanie jest konsekwencją jej własnego działania lub jej własnych względnie stałych właściwości, określamy to wiara w kontrolę wewnętrzną. Głównym źródłem kontroli wewnętrznej jest taka historia indywidualnych wzmocnień, która powstała na bazie wychowania poprzez rodziców prezentujących postawy elastyczne i przyzwalające. Matki przyszłych „żyroskopowców” oczekują od swych dzieci wczesnej niezależności. Dodatkowym czynnikiem kształtującym kontrolę wewnętrzną w procesie rozwoju indywidualnego są: dostateczne, albo nie nadmierne ochranianie, chwalenie i brak odrzucenia. Dziecko początkowo zupełnie bezradne i zdane na opiekę dorosłych, w miarę rozwoju staje się coraz bardziej samodzielne, ma coraz większą możliwość poznawania świata w swoim własnym działaniu. Doświadczenie, o którym mowa, to właśnie przede wszystkim możliwość przeżycia konsekwencji własnego postępowania. Rodzice powinni umożliwić dzieciom samodzielne radzenie sobie z takimi doświadczeniami; nawet gdyby miały to być doświadczenia porażek lub przykrości, dostarczają one stymulacji do rozwoju dzieci w tym zakresie. Innym rodzajem doświadczeń, których dziecko nabywa w toku rozwoju, jest realizacja zamierzeń. Uczy się ono, że aby otrzymać od innych to, czego pragnie, musi spełnić ich wymagania, dostosować do stworzonych mu warunków. Wtedy dziecko staje się świadome i zaczyna panować nad własnymi zamiarami, planować działania, a także domagać się wzmocnień, jeśli zasłużyło. Jeszcze inny rodzaj doświadczeń stanowi obserwowanie konsekwencji działań innych osób w otoczeniu. Nie należy ograniczać dzieciom możliwości nabywania przez nie własnych doświadczeń życiowych.

Ćwiczenie 1

Przypomnij sobie jakieś wcześniejsze doświadczenie osobiste, koniecznie dotyczące spostrzegania konsekwencji własnych zachowań. Opisz wspomnienia i spróbuj odpowiedzieć na pytanie, czego ono Cię tak naprawdę nauczyło?

Ćwiczenie 2

Czy i jak ograniczano zdobywanie przez Ciebie doświadczeń? Wspomnij styl wychowania, który stosowano wobec Ciebie.

Chodzi tu o to aby uświadomić sobie, ze minął już czas tej dziecięcej zależności i pora na odpowiedzialność za samego siebie.

lut 23 2015 Lekcja 16a
Komentarze: 2

 Ludzie, którzy sadzą, ze wyniki tj. sukces i niepowodzenie, nagroda i kara zależą od zewnętrznych sił na które oni sami nie maja wpływu – to tzw. „radarowcy” „Kiedy wzmocnienie jest spostrzegane jako następstwo podjętego przez niego działania, lecz jednocześnie nie będzie konsekwencją wyłącznie tego działania, wówczas w naszej kulturze jest to na ogół spostrzegane jako rezultat szczęścia, szansy losu lub jako pozostające pod kontrolą innych, posiadających władzę albo jako nieprzewidywalne z powodu wielkiej złożoności otaczających jednostkę sił” (Rotter) Na wykształcenie się poczucia umiejscowienia kontroli (wewnątrz- i zewnątrz sterownej) podstawowy wpływ ma określony typ wychowania w rodzinie. Rozwój osób zewnątrz sterownych przebiegał przy braku spójności zachowań rodzica, braku jasności i konsekwencji w formułowaniu zadań, ograniczeń i ich skutków. /Taki sposób wychowania, który uniemożliwia dziecku osiągnięcie psychicznej samodzielności poprzez tłumienie jej wszystkich przejawów,  jest w istocie „zgubny dla potomka” /. Tłumienie może przybrać dwie różne formy: 1 Z jednej strony może polegać na stosowaniu i nadzorowaniu dziecka we wszystkich najbłahszych nawet sprawach. 2 Z drugiej strony może pojawić się postępowanie polegające na spełnieniu wszystkich pragnień czyli zachcianek dziecka. Są takie matki (czasem i babcie), które nieustannie czujnym okiem śledzą swoje dziecko, ciągle ostrzegają i nakazują. Wszelkie reguły mogą stać się skuteczne, gdy będą nieliczne i ważne (zrozumiałe, zasadne i wynegocjowane). Drugi sposób jest bardziej zawoalowany, subtelny lecz szkodliwy. Spełnianie zachcianek dają samym dorosłym różnorodną satysfakcję. Stosowanie takiego sposobu jest egoistyczne. Ludzie nie wiedzą, że to też był ich problem, a dziecko nie ma z tym nic wspólnego … Natomiast cieszą się, że dziecko jest zadowolone, że deklaruje sympatię do nich. Zjawisko to występuje głównie u osób dobrze sytuowanych, które deklarują się swoimi możliwościami materialnymi i na nich opierają poczucie własnej wartości. Konsekwencje takiego postępowania są dla takiego dziecka w dalszym rozwoju poważne. Pojawia się niechęć do podejmowania własnych wysiłków. Wszystko czego dziecko chce przychodzi do niego w gotowej postaci, bez aktywności z jego strony. / Dziecko takie nie ma szansy na zaobserwowanie związku: zachowanie – jego konsekwencja, niezbędnego dla wytworzenia w sobie wewnętrznego poczucia kontroli/.Jedyne czego dziecko to może się nauczyć to wymuszania, wyłudzania, manipulowania otoczeniem. Takie dziecko jest absolutnie „ofiarą” niemądrych dorosłych, ale – mimo tego – staje się osoba niesympatyczną, wyrachowana, motywowana wyłącznie materialnie, niezdolną do odczuwania głębokich uczuć, do okazywania bezinteresowności i bezwarunkowej miłości. Nauczono je kochać za coś. Nierzadko dzieci takie wyrastają na sprytne gapy –są skrajnie ograniczone. /Doskonale rozumieją, ze inni cos robią aby uzyskać określone rezultaty, ale przecież to inni, nie oni/. Odzyskują pewność siebie i pełną równowagę dopiero wtedy, gdy znajdą kogoś na kim będą mogli się oprzeć. Poza stylem wychowania, na wytworzenie się zewnątrzsterownośi maja wpływ i inne czynniki /Dzieci urodzone w dalszej kolejności, niezależnie od płci, częściej prezentują w życiu poczucie kontroli zewnętrznej/, gdyż dłużej i intensywniej niż pierwsze były traktowane i ochraniane jako malutkie i nieodpowiedzialne. Modyfikująco na poczucie kontroli ma pobyt w więzieniu: na początku odbywania kary pozbawienia wolności rośnie zewnątrz sterowność, potem wraca do stanu przeciętnego, a pod koniec pobytu w więzieniu – znów wzrasta. Na początku tej sytuacji i na jej końcu rośnie niepewność i lęk. U grup z niższej klasy społecznej szanse na wzrost kontroli zewnętrznej są większe. Kontrola zewnętrzna rośnie wraz ze wzrostem niepewności, nieokreśloności i  przekonaniu o braku możliwości wywierania wpływu  i kontrolowania otoczenia w sensie obiektywnym. Badania wykazały tez związek poczucia umiejscowienia kontroli zewnętrznej z obserwowanymi wydarzeniami społeczno- politycznymi, tymi, które SA od nas niezależne ale zagrażające  nam w dalszej perspektywie. Poczucie kontroli „radarowca”  wzmagane jest zjawiskiem przedłużającej się zależności emocjonalnej, społecznej i materialnej osób młodych i od ich rodzin pierwotnych. Utrudnia ono dostrzeganie związku własnych działań z ich konsekwencjami.

 

Ćwiczenie 1

Zaplanuj i przeprowadź mini badanie związku kolejności urodzenia z umiejscowieniem kontroli. Wybierz ze swojego otoczenia po trzy osoby reprezentujące skrajne nastawienia wobec spostrzegania źródeł kontroli wzmocnień. Zapytaj w jakiej kolejności przyszły na świat. Zaobserwuj czy dostrzegasz jakieś prawidłowości?, Jakie są Twoje wnioski?, Jaką liczbę osób  należałoby zbadać, aby móc uogólnić wyniki?

lut 22 2015 Lekcja 16
Komentarze: 0

 Ci, co chcą wiedzieć, co i po co się dzieje, chcą wpływać, ulepszać, decydować i wszędzie ich pełno, złości ich bierność, pochwalają czyn – w teatrze życia są reżyserami.  Inni zaś płyną jak listki, są mało adekwatni, co najwyżej po narzekają na świat, ale nie biorą się, za urządzanie go na nowo, niczym się nie sugerują zbytnio, wykorzystują to, co im każą inni, odtwarzają to czego się nauczyli i mogą to zrobić poprawnie – w teatrze życia są aktorami. Ci pierwsi ponoszą spore koszty, ale i maja swoje profity w postaci uczucia dumy z sukcesu. Ich Zycie jest ciekawsze, ale i tez więcej cierpią i szybciej się spalają. Ci drudzy żyją pomalutku, są spokojni, bezpieczni w stałych warunkach – posiedli spokój – ale bardzo kruchy. Reżyserzy widzą siebie i innych jako silnych, operatywnych, odpowiedzialnych albo też winnych samym sobie. Aktorzy – jako uwikłanych w układy, spiętych i biednych, pozbawionych ochrony lub bezpiecznych a zależnych. Koncepcja poczucia umiejscowienia kontroli – to – sposób ujęcia problemu. Koncepcja atrybucji – sposoby postrzegania ludzi.  Poczucie umiejscowienia kontroli najczęściej jest traktowane jako jeden z wymiarów osobowości Stanowi kontinuum od poczucia zewnętrznego umiejscowienia kontroli  ( J. Rotter). Umiejscowienie kontroli sprowadza się zasadzie do posiadanego przeświadczenia o tym, od czego zalezą wyniki działań jednostki. Rozpatruje się tez jako tzw. teorie atrybucji.  Umiejscowienie kontroli jako wymiar osobowości określa, w jakim wymiarze ludzie wierzą, ze to właśnie oni kontrolują uzyskiwanie wzmocnień (rezultatów) za pomocą własnych zachowań, a jak, dalece są przekonani, iż wzmocnienia te są kontrolowane zewnętrznie np. losowo. Wg. Rottera : Określone klasy zachowań są kształtowane przez 3 grupy czynników : a) oczekiwania, b) wzmacnianie, c) sytuacje psychologiczne. Oczekiwanie to prawdopodobieństwo, z jakim osoba spodziewa się pewnego wzmocnienia, jako rezultat podjętego przez nią zachowania w danej sytuacji. Prawdopodobieństwo jest subiektywne, psychiczne. Jeżeli większość zachowań prowadzi do pożądanych efektów (wzmocnień) to jego zgeneralizowane oczekiwanie będzie miało charakter wysokiego prawdopodobieństwa osiągnięcia spodziewanego rezultatu. W działaniu pojawia się tez oczekiwania specyficzne, związane z określonym wycinkiem naszej aktywności np. z praca zawodową. Oczekiwania zgeneralizowane i specyficzne oddziaływają na siebie nawzajem, a ostateczne oczekiwanie sukcesu – czyli pożądanego wzmocnienia – jest wypadkowa ich obu. Oczekiwania zgeneralizowane odgrywają ważną rolę w sytuacjach nowych dla podmiotu, a specyficzne są tym ważniejsze, im sytuacja jest bardziej znana. Generalnie oczekiwania (ich wielkość) nie SA związane z wartością wzmocnienia.  Uzyskanie 1 czy 6 w szkole możemy oczekiwać z takim samym prawdopodobieństwem dla obu tych ocen..  Za wzmocnienie uważa się wszystko to, czego efektem jest pojawienie się ukierunkowanego zachowania. Rzadko konkretne zachowanie jest konsekwencją tylko jednego wzmocnienia, które nie działa z jednakową siłą – różnią się wielkością wyznaczaną subiektywnie. Wartość tą określa stopień preferencji wobec dowolnego wzmocnienia spośród tych, które mogą się pojawić, jeżeli szanse, że wystąpi którekolwiek z nich są równe. Wartość wzmocnienia zależy więc od wyniku porównań z innymi możliwymi do uzyskania wzmocnieniami. Wzmocnieniem dla człowieka mogą być pieniądze, władza, lub miłość – są niezbędne do potrzeb (Wartość – ilość rzeczy możliwych do zakupienia) Siła potrzeby zależy od wartości celu, na który jest skierowana, oraz od związanego z nim oczekiwania. O wartościach wzmocnień i o potrzebach osoby wnioskuje się na podstawie zachowań człowieka. Sytuacja psychologiczna natomiast jest ogromnie ważną determinantą ludzkiego zachowania. Nie wystarcza wiedza o osobowości człowieka, aby móc przewidywać jego zachowanie. Trzeba znać również sytuację, która wyzwala oczekiwania osoby i kształtuje wartość wzmocnień. Obiektywnie sytuacje mogą się znacznie różnić, ale osoba może je spostrzegać podobnie. Spostrzeganie innych ludzi jako zagrażających powoduje ujmowanie wszelkich sytuacji interpersonalnych jako zagrożeń, na które odpowiada się identyczną reakcją. Gdy analizujemy sytuację psychologiczną musimy określić przesłanki determinujące oczekiwania i wartości wzmocnień, bo to one kształtują zachowania jednostki. Określoną potrzebę człowieka , można zrealizować dzięki całemu zbiorowi zachowań.  Może się zdarzyć, że jednostka ma bardzo silną potrzebę, lecz jednocześnie niskie oczekiwanie uzyskania wzmocnień. Taka sytuacja powoduje uruchomienie zachowań obronnych lub psychopatycznych. Przykładowo: Człowiek pragnie, ale nie okazuje sukcesu … W myśl teorii społecznego uczenia się nawet lęk traktowany jest jako niskie oczekiwanie uzyskania wzmocnień z obszaru wartości potrzeby – wtedy możemy spodziewać się występowania konsekwencji w postaci : represji, zachowań unikowych, depresji czy niepowodzeń w uczeniu. / Umiejscowienie kontroli to względnie trwała indywidualna właściwość. Ujawnia się ona w kolejnych kontekstach, sytuacjach. Jeśli czyjeś przekonanie o umiejscowieniu kontroli wyzwala jego określone zachowania, to tym samym kształtuje strukturę danej sytuacji./

lut 21 2015 Ćwiczenia 15b
Komentarze: 0

 Ćwiczenie 1

Podaj przykład samooceny nieustalonej, wysokiej i negatywnej za razem. Dalej przykład globalnej, ustalonej i adekwatnej. Wstaw w luki

Piotr mawia o sobie, ze jest genialny, ………………….. Inni nie podzielają jego opinii. …………………..Jednak uważa on, ze jest marnym tenisistą ………………………., chociaż uzyskał już awans do finału rozgrywek. …………………….. Porównując się z bratem zmienił zdanie na ten temat ………………………….., ale mimo perswazji rodziny, pozostał przy stanowisku ujmującym możliwości swego umysłu jako wyjątkowe ……………………….Gdy kobiety podziwiają go uważa się za przystojnego …………………………., a gdy spotyka krytyczne stwierdzenie, sam twierdzi, ze jest paskudny ………………………..Określa siebie, jako przeciętnego piechura ………………… słabego pływaka ……………………….i beznadziejnego matematyka …………………….

Ćwiczenie 2

Szybko i bez zastanowienia dopisz końcówki:

- zachwycam się sobą, gdy ……………

- mogę zawsze polegać na moim …………………

- uwielbiam siebie, gdy ……………………….

- jestem znakomity w ………………………..

- świetnie udaje mi się ……………………………

- bardzo mi się podoba we mnie ……………….

-  jestem z siebie dumny, kiedy ………………………..

- jestem rewelacyjny w ………………………..

- nigdy nie zawiodłem się na moim …………………………..

lut 21 2015 Lekcja 15b
Komentarze: 0

 Między Ja realnym a Ja idealnym zawsze istnieje dystans, który zmienia się w ciągu życia, rozbieżność ta wzrasta między 40 – 50 rokiem życia, gdy robimy sobie bilans. Proces ten polega na zmianie samooceny, nie samoakceptacji. Samoocena może być: Parcjalna – gdy odnosi się do jednej cechy, sfery aktywności, kompetencji, globalna – gdy dotyczy większych obszarów funkcjonowania ( w określonej roli społecznej), albo gdy dotyczy całej osobowości.  Samooceny można tez charakteryzować ze względu na ich stałość jako :

- ustalone (niezmienne przez dłuższy czas), albo nieustalone (chwilowe) zależne od aktualnej sytuacji. Ze względu na proces ich powstania samooceny można podzielić na : - zależne od opinii innych, - niezależne od ocen zewnętrznych. Mogą być pozytywne i negatywne, jak i w skali: wysokie, przeciętne i niskie. Samoocena jako element samowiedzy jest zmienną subiektywna. Odnosimy ją jednak do ocen zewnętrznych przypisywanych jednostce. Porównując ją z tymi opiniami mówimy w końcu o stopniu adekwatności (trafności) samooceny – mówimy więc – że jest ona adekwatna, czyli realistyczna, zawyżona, lub zaniżona. Adekwatność naszych samoocen jest naszą względnie trwałą własnością, jeżeli dotyczy pewnej grupy sadów osobistych – określonej sfery funkcjonowania. Adekwatność samooceny zależy od sytuacji i treści analizowanej cechy. Im ważniejsza dla człowieka jest określona cecha, im większy zasób informacji o niej człowiek posiada, tym jego sady będą bardziej adekwatne. Mniej trafnie ludzie oceniają cechy osobowości a szczególnie inteligencję. Fakt, ze niektórzy SA w stanie sformułować trafne samooceny, świadczy o tym, ze są oni zdolni spojrzeć na siebie obiektywnie jako na jeden z obiektów poznania …. prawdomówność, uczciwość, atrakcyjność interpersonalną, inteligencję. Wszyscy zgadzamy się co do tego, że są to cechy ważne dla oceny i samooceny – ale nie powinny decydować o akceptacji i samoakceptacji, która powinna nam przysługiwać za sam fakt przyjścia na świat w postaci „ myślącej trzciny”. Kluczową rolę w procesie zawyżania samooceny odgrywa zjawisko faworyzacji, które ściśle wiąże się z unikaniem prawdziwych informacji o sobie. Ucieczka przed konfrontacja przed samym sobą oraz blokowanie niekorzystnych faktów umożliwiają stworzenie autoportretu cudownego „ kto bowiem jakąś własność posiada, temu do głowy nie przychodzi wystawianie jej na pokaz i podkreślać z afektacją, lecz jest o nią zupełnie spokojny” Mniej znaczna jest grupa ludzi o zaniżonych samoocenach. Istnieje wiele czynników wpływających na zaniżenie samooceny np. – zbyt surowe i represyjne wychowanie w rodzinie, status społeczny, - zaburzenia neurotyczne, - tradycje kulturowe w określonej grupie społecznej. Trafność jako zdolność do przewidywania zachowania nie budzi kontrowersji, ale trafność jako zgodność z opiniami większości potrafi nawet przerazić. Polega na sprycie i wyczuciu tego, co popularne – jest wyrazem dążenia do konformizmu.  „Łatwiej jest być mądrym dla innych niż dla siebie’ (La Rochefoucault)

Samoocena globalna to zbiór not, wystawionych sobie ocen za poszczególne nasze cechy i aktywności, za nasze życiowe dokonania i porażki. Kształtuje się ona w toku naszego życia, pochodzi od ważnych osób i nas samych, czasami ulega przeobrażeniu. W końcu w wyniku jakiejś  strategii uogólnia się.  Hierarchizujemy nasze cechy i zachowania w określonym porządku, „mnożymy” osiągalne rezultaty przez przysługujące im wagi i sumujemy. Samoodsłana samego siebie jest zarówno symptomem zdrowej osobowości, jak i oznacza osiąganie zdrowej osobowości. Odsłonięcie się jest ożywieniem rzeczywistego bycia sobą. To oczywiście łączy się z odwagą – odwagą bycia. Ja osoby rośnie, rozwija się tylko wtedy, kiedy w sposób otwarty komponuje się z Ja innych ludzi – przestaje rosnąć gdy jest tłumione.  / najpierw musisz poczuć, ze kochasz siebie, zanim naprawdę poczujesz, ze kocha Cie ktoś inny. To jest najważniejsze. Miłość nie wygasa, to siła napędowa całego ciała.